به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت و پرورش مارچوبه

مراحل آموزش کاشت و پرورش مارچوبه

آموزش کاشت و پرورش مارچوبه شامل پنج مرحله می باشد:آمادگی جهت کاشت مارچوبهآموزش رشد مارچوبه از طریق بذرآموزش کاشت تاج مارچوبه یک سالهآموزش مراقبت از مارچوبه ها تا زمان بلوغآموزش برداشت مارچوبه ها


مارچوبه، یکی از اولین سبزیجات سبزی است که در پایان فصل زمستان تولید می شود و  در فصل بهار نیز به بازار وارد می شود. حال چگونه می توان این سبزی ساقه ایی  نازک و مغذی را در باغ  پرورش داد؟  در واقع می توان مارچوبه را با کشت بذر، یا برای دستیابی  سریعتر به محصول توسط  تاج های (crowns) خود مارچوبه کاشت. پس از رشد کامل مارچوبه، این گیاه در فصل بهار بمدت 12 تا 25 سال، می تواند اسپی یر (Spear ساقه‌های هوایی می باشد که نسبتاً ضخیم بوده و قابل خوردن می‌باشند) تولید کند.

 

1

آمادگی جهت کاشت مارچوبه

  1.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  1
    1
     مارچوبه هایی که در منطقه شما بخوبی رشد کرده اند، پیدا کنید. مارچوبه در مناطقی که دارای فصل زمستان سرد هستند، و در طول زمستان زمین نیز یخ می زند و یا دارای تابستان های بسیار خشک هستند، بهتر رشد می کند. مارچوبه گیاه مقاوم و سازگار است، البته در مناطقی با زمستان های معتدل و تابستان های مرطوب، رشد بسیار سخت تری دارد.
  2.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  2
    2
    تصمیم بگیرید که آیا می خواهید مارچوبه را از طریق بذر یا توسط تاج های گیاه، بکارید. بذرهای مارچوبه قبل از آماده شدن برای برداشت، سه سال رشدشان طول می کشد. در طول فصل اول، بذر رشد کرده، سبز می شود و جوانه می زدند، و پس از آن، به دو سال زمان نیاز دارند تا ریشه های بلند و نرم خود را در عمق خاک تولید کند. وقتی که شما تاج های مارچوبه را می کارید، فصل اول نادیده گرفته می شود (مرحله ی جوانه زنی بذر) و مستقیماً گیاه به مرحله ریشه دهی در خاک می رود. این بدان معنی است که شما می توانید در سال دوم رشد، کمی مارچوبه برداشت کنید، علاوه بر این، برداشت کاملی از مارچوبه ها در سال سوم خواهید داشت.
     
  3.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  3
    3
    بذرهای مارچوبه دارای سرعت جوانه زني پایینی هستند، بنابراین مشکل است که دقیقا متوجه بشوید در انتهای کار چه مقدار گیاه خواهید داشت. با این حال، بذر هایی که تولید می شوند، به گیاهان مقاوم تبدیل می شوند که رشد طولانی تری خواهند داشت و البته اسپی یر بیشتری نیز تولید می کنند، نسبت به گیاهانی که از تاج مارچوبه بدست می آیند.
    • تاج های مارچوبه که دارای  نشانه ی"تاج دو ساله" هستند، به شما اجازه می دهد تا یک سال پس از کاشت، اسپی یر برداشت کنید. با این حال، روند انتقال گیاه مارچوبه پس از اینکه ریشه هایشان آماده شدند می تواند به آنها آسیب برساند و معمولاً قبل از اینکه به تولید کامل برسند، به مدت دو سال کامل به همان خاک نیاز دارند.
     
  4.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  4
    4
    منطقه ی مناسب جهت کاشت مارچوبه انتخاب کنید. از آنجایی که مارچوبه می تواند تا بیش از 25 سال اسپی یر تولید کند، منطقه ای انتخاب کنید که برای مدت زمان بسیار طولانی، به کشت مارچوبه اختصاص داشته باشد. منطقه ی کاشت مارچوبه باید دارای ویژگی های زیر باشد:
    • نور کامل خورشید. مارچوبه در شرایط آفتابی بهتر رشد می کند. از آنجایی که مارچوبه در اوایل بهار می آید، بهتر است مکانی انتخاب کنید که در نزدیکی درختانی باشد که هنوز برگ ندارند. فقط مطمئن شوید که بستر کاشت مارچوبه، توسط گروهی از درختان یا یک ساختمان در سایه قرار نگیرد.
    • زهکشی خوب خاک. خاک باید سست و نرم و دارای زهکشی عالی باشد. کاشت مارچوبه در خاک اشباع از آب، باعث پوسیدگی خواهد شد.
    • اختصاص فضا برای بستر کاشت بلند. اجرای این مورد اختیاری است، زیرا مارچوبه در زمین خوب عمل می کند، اما استفاده از بستر کاشت بلند برای حفاظت گیاه از علف های هرز، آسانتر می باشد و همچنین کاملاً زهکشی و تخلیه ی آب انجام می شود.
     
  5.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  5
    5
    بذرها یا تاج های مارچوبه را بخرید. بذرها و تاج های مارچوبه را می توان از فروشگاه های کشاورزی، گلخانه ها و یا آنلاین خریداری کرد. بذرهای مارچوبه در تمام طول سال قابل دسترسی هستند، اما تاج ها برای فروش معمولاً در اوایل بهار عرضه می شوند، درست قبل از اینکه آنها باید کاشته شوند.
    • گیاه مارچوبه، گیاهی یک پایه (گیاهانی که گلهای نر و ماده آنها از هم جدا ولی بر روی یک پایه قرار دارند) است، به این معنی که گیاه گل نر یا گل ماده دارد. گیاهان ماده، انرژی شان را صرف تولید بذر می کنند، و مانند گل های نر، اسپی یر های زیادی تولید نمی کنند. بعضی از واریته های مارچوبه برای تولید فقط گیاهان نر، طراحی شده اند. و شما فقط  باید تقریباً نصف بیشتری از تاج های واریته ی نر مارچوبه را برای دستیابی به عملکرد مشابه با کاشت مارچوبه ی معمولی، بکارید، و دیگر نیازی به دور انداختن گیاهان ماده ی مارچوبه نیست.
    • جنس نر و ماده در بذرهای مارچوبه معمولاً از هم جدا نمی شوند، بنابراین گیاهان ماده هنگامی که جوانه می زنند از گیاه جدا می شوند.
    • واریته های مقاوم به پوسیدگی را انتخاب کنید، مانند یکی از واریته های "Jersey" یا "Mary Washington".
    • اگر شما تاج مارچوبه خریدید، تاج هایی که سالم به نظر می رسند و رنگ قهوه ای متمایل به خاکستری دارند، بزرگ و توپر هستند را انتخاب کنید. آنها را فقط یک روز  قبل از کاشت شان بخرید.
    • مارچوبه بنفش یا ارغوانی و سایر واریته های  موروثی در گلخانه ها قابل دسترس هستند. شما همچنین می توانید با محافظت اسپی یر ها از نور و در خاک، مارچوبه سفید تولید کنید.
     
 

2

آموزش رشد مارچوبه از طریق بذر

  1.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  6
    1
    بذرهای مارچوبه را در داخل آماده کنید. در اوایل بهار، بذرهای سینگل مارچوبه را در گلدان های کوچک بمنظور تهیه ی نشاء، بکارید. گلدان ها را در مقابل نور کامل خورشید قرار دهید، خاک را روزانه خیس کنید و آنها را در دمای 77 درجه فارنهایت (25 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید.
     
  2.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  7
    2
    دما را زمانیکه بذرهای مارچوبه جوانه زدند، پایینتر بیاورید. هنگامی که بذرها جوانه زدند، لازم نیست محیط را گرم نگه دارید. دمای را به  70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) کاهش دهید.
     
  3.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  8
    3
    نشاءهای مارچوبه را در بیرون بکارید. هنگامی که نشاءها مارچوبه حدود یک فوت (30 سانتیمتر) شدند و هوای بیرون در فصل بهار نیز گرم شد، وقت آن است که آنها را در محیط بیرون و در بستر گلخانه بکارید. یک گودال با عمق حدود 3 اینچ (7 سانتیمتر) حفر کنید تا اجازه ی ادامه رشد را به آنها بدهید.
     
  4.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  9
    4
    گیاهان ماده ی مارچوبه را حذف کنید. هنگامی که گیاهان مارچوبه شروع به تولید گل می کنند، می توان تشخیص داد کدام نر و کدام ماده می باشد. گیاهان نر، گلهای بزرگ و بلند دارند و  گیاهان ماده، گلهای کوچکتری دارند. گیاهان ماده را بیرون بکشید و آنها را کمپوست کنید.
     
  5.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  10
    5
    گیاهان نر مارچوبه را به بستر کاشت دائمی و ثابت منتقل کنید. اجازه دهید گیاهان نر مارچوبه، سیکل رشد خود را کامل کنند و در بستر گلخانه زمستان را پشت سر بگذارند. بهار سال بعد، یک سال بعد از جوانه زنی مارچوبه ها، زمانی که آنها مانند تاج های یک ساله رسیده  شدند، آماده ی انتقال به بستر کاشت دائمی هستند. مراحل زیر را دنبال کنید تا گیاهان بتوانند به رشدشان ادامه دهند:
    • مطمئن شوید گیاهان مارچوبه را زمانی که هنوز در حال خواب هستند، در گودال می کارید. صبر نکنید تا مارچوبه ها فصل دوم رشد خود را شروع کنند و یا از شوک انتقال رنج ببرند.
     
 
3

آموزش کاشت تاج مارچوبه یک ساله

  1.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  11
    1
    بستر کاشت مارچوبه را آماده کنید. یک بستر کاشت  مارچوبه با عرض 4 فوت (1.2 متر) بسازید. تمام علف های هرز و چمن و هر نوع علف را از بستر کاشت مارچوبه حذف کنید، اطمینان حاصل کنید که هیچ ریشه ای در زیر خاک وجود ندارد. خاک را زیر و رو کنید تا کود، کمپوست، پودر خون و استخوان در عمق 10 تا 15 اینچی (25 تا 38 سانتی متر) خاک مخلوط شود.
    • برای کاشت مارچوبه گودال حفر کنید. گودال ها باید 6 تا 12 اینچ (15 تا 30 سانتی متر) عمق و حدود 12 اینچ (30 سانتی متر) عرض داشته باشند. اگر کاشت چند ردیفه ی مارچوبه مدنظرتان بود،  گودال ها باید 2 تا 3 فوت (0.6 تا 0.9 متر)  از هم فاصله داشته باشند.

       آموزش کاشت مارچوبه مرحله  11Bullet1
    • در گودال های کاشت مارچوبه یک برآمدگی ایجاد کنید. مقداری خاک از گودال ها بیرون آوردید و با کمپوست آلی مخلوط کنید و سپس 2 تا 3 اینچ (5 تا 7 سانتیمتر) از این خاک غنی شده را در وسط هر گودال بریزید تا برآمدگی و مرزبندی مرکزی ایجاد شود.

       آموزش کاشت مارچوبه مرحله  11Bullet2
    • همچنین می توانید درخاک سنگ فسفات و پودر معدنی را بمنظور افزایش رشد ریشه های  مارچوبه، ترکیب کنید.
     
  2.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  12
    2
    تاج های مارچوبه را بخیسانید. تقریباً بمدت 15 دقیقه قبل از کاشت، تاج های مارچوبه را در یک سطل از آب گرم و یا کمپوست چای (غنی شده با مواد مغذی گیاهی) قرار دهید.
     
  3.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  13
    3
     تاج های مارچوبه را بکارید. تاج ها را در گودالها قرار دهید، فاصله  بین تاج های مارچوبه باید 18 اینچ ( 30 تا 45 سانتیمتر) باشد. ریشه ها را از قسمت وسط باز کرده و بر روی برآمدگی ها بگذارید (مطابق تصویر فوق).
    • ریشه و تاج های مارچوبه را با خاک پوشانید. خاک را روی ریشه ها و تاج ها به اندازه ی 2 تا 3 اینچ (5 تا 7 سانتیمتر) بریزید.
    • بعد از اینکه کاشت مارچوبه انجام شد منطقه را بطور کامل آبیاری کنید.
     
  4.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  14
    4
    خاک را بر روی گیاهان  مارچوبه بر گردانید و بستر کاشت را پر کنید. همانطور که گیاهان مارچوبه شروع به رشد می کنند و خاک ته نشین می شود، خاک بیشتری  روی تاج ها اضافه کنید. 1 تا 3 اینچ (2 تا 7 سانتیمتر) خاک روی تاج ها، هر 2 تا 3 هفته قرار دهید تا زمانی که گودال ها تا سطح زمین پر شوند.
     
  5.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  15
    5
    به گیاهان مارچوبه مالچ اضافه کنید. بعد از اینکه گودال ها پر شدند، 4 تا 8 اینچ (10 تا 20 سانتی متر) مالچ در اطراف گیاهان مارچوبه پخش کنید. مالچ پاشی به گیاهان مارچوبه کمک می کند تا در برابر علف های هرز محافظت شوند و به حفظ رطوبت خاک نیز کمک می کند.
     
 
4

آموزش مراقبت از مارچوبه ها تا زمان بلوغ

  1.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  16
    1
    گیاهان مارچوبه را بطور منظم آبیاری کنید. گیاه مارچوبه پس از دو فصل کامل رشد، به بلوغ می رسد. بنابراین، همیشه خاک را مرطوب نگه دارید.
     
  2.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  17
    2
    علف های هرز خاک را حذف کنید.  اگر علفهای هرز، چمن، و سایر گیاهان برای مواد مغذی با گیاه مارچوبه رقابت کند، مارچوبه از بین می رود. بنابراین زمانی که گیاهان مارچوبه به بلوغ می رسند، باید از خاک بخوبی مراقبت شود. هنگامی که مارچوبه ها بزرگتر می شوند، ریشه های عمیق آنها بطور طبیعی از علف های هرز خارج می شوند.
     
  3.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  18
    3
    گیاهان مارچوبه را کوددهی و مالچ پاشی کنید. در فصل بهار، گیاه مارچوبه را با کود مایع بمنظور تحریک رشد، کوددهی کنید. در طول زمستان، از گیاهان مارچوبه در برابر سرما، از طریق پوشاند گیاهان با کاه یا هر مالچ دیگری، محافظت کنید.
     
  4.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  19
    4
    از گیاهان مارچوبه در برابر آفات و بیماری ها مراقبت کنید. گیاه مارچوبه نسبت به سوسک مارچوبه حساس است که در فصل تابستان و بهار از شاخ و برگ سرخس مانند مارچوبه تغذیه می کند. سوسک ها  بروی برگ های مارچوبه تخم می گذارند. اگر سوسک یا تخم های آن را دیدید، آنها را بردارید.
     
 

5

آموزش برداشت مارچوبه ها

  1. 1
    اسپی یرهای مارچوبه را جدا کنید. پس از دو یا سه سال، البته اگر مارچوبه ها را از طریق تاج کاشته اید، وقت آن است که از برداشت خود لذت ببرید. هر چند روز یکبار با استفاده از یک چاقوی تیز و یا قیچی، اسپی یرها را بچینید. همانطور که گیاهان شما، اسپی یرهای بیشتری تولید می کنند، ممکن است مجبور شوید برداشت بیشتری نیز داشته باشید.
    • اسپی یرهای  مارچوبه زمانی آماده ی برداشت می شوند که طولشان حدود 6 اینچ (15 سانتیمتر) باشد، و نوکشان شروع به شل شدن می کند.
    • اولین برداشت اسپی یرهای  مارچوبه را به دو یا سه هفته محدود کنید، و هر چند روز  یکبار اسپی یرها را جمع آوری کنید و مراقب باشید تعداد زیادی اسپی یر از یک گیاه نچینید. اسپی یرها زمانی که مدام برداشت می شوند نازک تر نیز می شود. یک قانون خوب این است که پس از اینکه سایز اسپی یرهای  مارچوبه به اندازه ی یک مداد شدند،  برداشت را متوقف کنید، اینکار باعث می شود که گیاه  مارچوبه از آن به بعد انرژی خود را به سیستم های ریشه ایش اختصاص دهد.
    • سال بعد، زمان برداشت  مارچوبه را به چهار یا پنج هفته افزایش دهید. در سال های بعد، شما می توانید برداشت اسپی یرها را به شش هفته نیز گسترش دهید.
     
  2.  آموزش کاشت مارچوبه مرحله  21
    2
    گیاهان   مارچوبه را برای سال آینده آماده کنید. در پایان فصل رشد، چیدن اسپی یرهای  مارچوبه را متوقف کنید و اجازه دهید تا به اندازه ی ارتفاع طبیعی رشد کنند. بستر  مارچوبه را در طول فصل تابستان از علفهای هرز محافظت کرده، آبیاری کنید و از گیاهان  مارچوبه در برابر آفات نیز مراقبت کنید.در فصل پاییز، برگ های شاخه مانند (frond) پایینی  مارچوبه را برش دهید و آنها را از منطقه بیرون بکشید تا هیچ گونه آفتی دربستر مارچوبه باقی نماند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان