به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت اسفناج ارگانیک

مراحل آموزش کاشت اسفناج ارگانیک

آموزش کاشت اسفناج ارگانیک شامل سه مرحله می باشد:آموزش آماده سازی خاک جهت کاشت اسفناج ارگانیکآموزش کاشت بذرهای اسفناج ارگانیکآموزش برداشت اسفناج های ارگانیک

اسفناج از سبزیجات برگی است که نسبت به سایر غذاها،  مواد مغذی بیشتری را برای انسان فراهم می کند. اسفناج ارگانیک دارای کالری پایین و ویتامین ها و مواد معدنی بالایی است. در این مقاله چگونگی رشد اسفناج ارگانیک  و اینکه چگونه می توان  از این سبزی غنی از ویتامین، برداشت زیادی تولید کرد، شرح داده شده است.

 

1

آموزش آماده سازی خاک جهت کاشت اسفناج ارگانیک

  1. آموزش کاشت اسفناج ارگانیک مرحله 1
    1
    در فصل بهار، خاک را به محض گرم شدن زمین، شخم بزنید. برای کاشت اسفناج ها، بهتر است خاک را تا عمق حداقل 12 اینچ (30 سانتیمتر) شخم بزنید زیرا اسفناج دارای ریشه های عمودی بسیار عمیقی است. اگر تیلر در دسترس ندارید، می توانید از یک بیل باغبانی استفاده کنید تا خاک را زیر و رو کنید.
     
  2. آموزش کاشت اسفناج ارگانیک مرحله 2
    2
    از مواد ارگانیک در خاک استفاده کنید. از یک بیل برای افزودن مقادیر زیاد مواد غنی و ارگانیک به خاک استفاده کنید.
    • بعنوان مثال پودر یونجه به خاک اسفناج اضافه کنید. این کار باعث افزایش سطح نیتروژن خاک می شود که رشد سریع اسفناج ها را نیز افزایش می دهد. (پودر خون نیز نیتروژن را بالا می برد، و برخی از کشاورزان ارگانیک نیز از آن استفاده می کنند، 
     
  3. آموزش کاشت اسفناج ارگانیک مرحله 3
    3
    سطح pH خاک را آزمایش کنید. اسفناج در خاکی رشد می کند که pH آن بین 6.5 تا 7.5 باشد. شما می توانید برای تست PH خاک، یک نمونه از خاك را به آزمایشگاه  کشاورزی ببرید.
     
 

2

آموزش کاشت بذرهای اسفناج ارگانیک

  1. آموزش کاشت اسفناج ارگانیک مرحله 4
    1
    در ابتدا از سرعت بالای جوانه زني بذرهای اسفناج ارگانیک مطمئن شوید. بذرهای اسفناج را بین حوله های کاغذی مرطوب قرار دهید، حوله ها را در یک کیسه پلاستیکی محکم گذاشته و بذرها را بمدت 7 روز قبل از آماده شدن برای کاشت، در یخچال قرار دهید.
     
  2. آموزش کاشت اسفناج ارگانیک مرحله 5
    2
    از یک کج بیل برای صاف و هموار کردن خاک استفاده کنید. خاك را به آرامی بکوبید، و برای کاشت بذرهای اسفناج در ابتدا، ردیف هایی با تورفتگی حدود 1/2 اینچ (1.3 سانتیمتر) تشکیل دهید. ردیف های کاشت نیز باید حدود 10 اینچ (25 سانتیمتر) از هم فاصله داشته باشد.
     
  3. آموزش کاشت اسفناج ارگانیک مرحله 6
    3
    بذرهای اسفناج را با فاصله 1 اینچ (2.5 سانتیمتر) از هم بکارید. کاشت بیش از حد نزدیک به هم بذرهای اسفناج، عمیات تنُک کردن را در آینده مشکل خواهد کرد.
     
  4. آموزش کاشت اسفناج ارگانیک مرحله 7
    4
    بذرهای اسفناج را بپوشانید. خاک را بر روی بذرها پخش کنید و خاک را با یک کج بیل و یا با کف دست، روی بذرها کمی فشار دهید. برای پوشش بذرهای اسفناج، فقط استفاده از خاک کافی است.
     
  5. آموزش کاشت اسفناج ارگانیک مرحله 8
    5
    بذرهای اسفناج ارگانیک را آبیاری کنید. شما باید بلافاصله پس از کاشت، بذرها را آبیاری کنید. بهتر است که برای آبیاری بذرهای اسفناج، آب را روی سطح خاک بپاشید تا بذرها از جای خودشان شسته نشوند. هنگامی که گیاهان ریشه دادند، می توانید از شیلنگ آب استفاده کنید.
     
  6. آموزش کاشت اسفناج ارگانیک مرحله 9
    6
    بذرهای اسفناج را بکارید. اگر می خواهید از اسفناج های تازه در طول سایر فصول استفاده کنید، ردیف های جدید اسفناج را هر 7 تا 10 روز در طول فصل بهار بکارید. شما حتی می توانید بذرهای اسفناج را در اواخر پاییز برای یک محصول اولیه ی بهاره، بکارید. آب و هوای یخبندان به بذرهای اسفناج آسیب نمی رساند.
     
  7. آموزش کاشت اسفناج ارگانیک مرحله 10
    7
    گیاهان جوان را تنُک کنید. برای اطمینان از داشتن گیاهان سالم و قوی، نهال های با فاصله ی  6 سانتیمتر (15 سانتیمتر) از هم،  را زمانی که 2 برگ حقیقی تشکیل دادند، تنُک کنید. (برگ های حقیقی بطور کامل شکل گرفته اند.)
     
  8. آموزش کاشت اسفناج ارگانیک مرحله 11
    8
    برای گیاهان اسفناج مکان سایه دار در نظر بگیرید. اسفناج یک محصول آب و هوای خنک است و اگر آب و هوا، خیلی گرم باشد و خورشید بیش از حد به گیاه بتابد، اسفناج ها (از بذر گرفته شده باشند) وارد مرحله ی ساقه دهی یا گلدهی ( bolt) می شوند. با یک پارچه برای گیاهان سایبان ایجاد کنید یا اسفناج ها را در سایه ی سبزیجات بلندتر مانند لوبیا عروس (pole) بکارید.
     
3

آموزش برداشت اسفناج های ارگانیک

  1. آموزش کاشت اسفناج ارگانیک مرحله 12
    1
    زمانی که اسفناج ها رسیده شدند، آنها را برداشت کنید. متوسط زمان رسیده شدن و بلوغ اسفناج ها، بین 43 تا 50 روز است. تا آن زمان، در هر یک از گیاهان اسفناج، باید حداقل 6 برگ رشد کرده باشند. برگ های کوچک اسفناج را از تمام گیاهان بچینید تا هر گیاه به رشد خود تا زمان بلوغ ادامه دهد.
     
  2. آموزش کاشت اسفناج ارگانیک مرحله 13
    2
    از ساقه دهی و گلدهی گیاهانتان جلوگیری کنید. زمان گلدهی یا ساقه دهی، اسفناج شروع به تشکیل یک ساقه مرکزی می کنند. اگر این اتفاق افتاد، اسفناج ها سفت و تلخ خواهند شد. برگهای بزرگ اسفناج ها را حذف کنید و برگهای قهوه ای، پژمرده یا آسیب دیده را از بین ببرید تا از به ساقه رفتن بسیار زود اسفناج جلوگیری شود. می توانید برگ های اسفناج که به اندازه کافی برای خوردن بزرگ شده اند، را جمع آوری کنید.
     
  3. آموزش کاشت اسفناج ارگانیک مرحله 14
    3
    بمنظور تقویت رشد جدید گیاهان اسفناج کود اضافه کنید. هنگامی که گیاهان اسفناج دارای حداقل 4 برگ حقیقی شدند، مقداری کود آلی به خاک اضافه کنید. با این کار نه تنها اسفناج ها سریعتر رشد می کنند، بلکه شیرین تر می شوند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان