به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش مراقبت از بامبو

مراحل چگونگی مراقبت از بامبو

آموزش مراقبت از بامبو شامل سه بخش است:کاشت در محیطی سالمآموزش تغذیه کردن بامبودرمان بیماری بامبو

بامبو گیاهی ظریف است که میتواندطبیعت را به چشم انداز شما اضافه کند. این گیاه، یک گیاه نسبتا سردسیر است و قادر به مقاومت در برابر بسیاری از اقلیم های مختلف با کمی مراقبت و نگهداری  است. شما باید بامبو را در محیطی دوستانه، با مواد مغذی مناسب، نگه داری کرده و  بیماری های آن را درمان کنید تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.

 

بخش 1

کاشت در محیطی سالم

  1. Image titled Take Care of Bamboo Step 1
    1
    بامبو وحشی و کلامپینگ بامبو دو نوع متفاوت بامبو است.  این دو نوع، انواع اصلی از بامبو هستند. بسیاری از روش های مورد استفاده برای مراقبت از گیاهان وحشی یا کلامپینگ، می توان در  این دو گیاه با هم عوض کرد، اما برخی از تفاوت های ممکن است به دلیل اهداف تزئینی باشد.
    • بامبو وحشی دارای نی هایی قطور در فاصله های منظم است که که بسیار شبیه تصویر کلیشه ای بامبو است. بامبو کلامپ دارای نی های نازک تر است و ظاهری بوته مانند دارد و به نظر می آید همه نی های بامبو از یک نقطه از زمین رشد کرده اند.
    •  بامبو وحشی وقتی کاشته می شود، نمای زیبا تری به وجود می آورد. بر خلاف بامبو کلامپ که، بخش بالایی آن حالتی خمیده دارد و بخش پایینی آن نازک است، طبیعت رونده ی آن، نمایی با ساقه های مستقیم و صاف به وجود می آورد.

     
  2. Image titled Take Care of Bamboo Step 2
    2
    گیاه را در جایی با نور خورشید غیر مستقیم بکارید. اگر شما گیاه خود را در جایی کاشتید نور مستقیم خورشید را در تمام طول روز دریافت می کند، ممکن است مجبور شوید تیرک هایی نصب کنید تا به منظور سایه کرده ناحیه کاشت، روی آن پارچه بیاویزید. بامبو به صورت طبیعی در مناطقی که کمی سایه گیر است، شد می کند و کاشت گیاه در این مناطق به آن کمک می کند تا سالم رشد کند.
     
  3. Image titled Take Care of Bamboo Step 3
    3
    مالچ را در اطراف بامبو بریزید. مالچ از ریشه در برابرتغییر ناگهانی آب و هوا، مانند سرد شدن ناگهانی هوا، محافظت می کند. همچنین رطوبت را زمان های گرم و خشک سال حفظ می کند. علاوه بر این از رشد علف هرز جلوگیری می کند.
    • مالچ را با دقت در اطراف ساقه های جوانه و تازه جوانه زده بامبو پخش کنید.
    • شما می توانید مالچ بیشتری را به صورت دلخواه اطراف گیاهان قوی تر یا گیاهی که بیشتر دوست دارید بریزید. حدود یک اینچ (2.5 سانتیمتر) فضای خالی را در اطراف ساقه خود بگذارید تا ریشه ها به اندازه کافی هوای آزاد در دسترس داشته باشد.
     
  4. Image titled Take Care of Bamboo Step 4
    4
    شاخه های گیاه را هرس کنید. شما احتمالا به هرس کردن، تا وقتی که گیاه چند سالی رشد نکند و پر شاخ و برگ نشود، نیازی ندارید. هرس کردن کردن به دیگر گیاهان کمک می کند تا نور خوشید بیشتری دریافت کنند و از رشد گیاهان به صورت ضعیف یا مریض جلوگیری می کند، باعث تقویت و سلامت کلی و ظاهر گیاه می شود.
    • هنگام هرس شما باید به ترتیب شاخه های مرده، مریض و ضعیف را حذف کنید. شما می توانید بیشتر بخش های بامبو را بدون ترس از آسیب رساندن به گیاه هرس کنید، بنابراین شما آزادید تا بامبو را به شکل دلخواهتان هرس کنید.

     
  5. Image titled Take Care of Bamboo Step 5
    5
    رشد ریشه  بامبو وحشی را کنترل کنید. اگر مراقب نباشید ریشه گیاه بامبو وحشی به راحتی از کنترل خارج می شود. اگر گیاه را در فضای آزاد و خارج از گلدان پروش میدهید، ممکن است مشکل ساز باشد، گرچه شما می توانید به آسانی با هرس کردن ریشه های وحشی گیاه از رشد بیش از حد ریشه جلوگیری کنید.
    • محدوده ای برای ریشه گیاه بامبو خود مشخص کنید و سپس در دور محدوده، چاله ای به عمق تقریبی 1 پا (30 سانتی متر) حفر کنید. هر ریشه ای که در گودال می بینید را هرس کنید یا ببُرید و گودال را برای یافتن ریشه های تازه رشد یافته بررسی کنید.
    • هرس  ریشه ی بامبو وحشی به گیاه آسیب نمی رساند.این ریشه ها را معمولا می توان تا عمق 5 اینچی (12.7 سانتی متری) خاک یافت.
     
 

بخش 2

آموزش تغذیه کردن بامبو

  1. Image titled Take Care of Bamboo Step 6
    1
    بامبو خود را با توجه به فصل  آبیاری کنید. برای بامبو بهترین فصل رشد، بهار است. بنابراین شما باید در اواخر زمستان یا اوایل بهار شروع به آبیاری کنید. آبیاری باید به صورت هفتگی انجام شود و شما باید این برنامه آبیاری را در طول ماه های تابستان ادامه دهید.
     
  2. Image titled Take Care of Bamboo Step 7
    2
    با ملایمت آبیاری کنید. اگر بامبو خود را در خاک گلدان که به خوبی تخلیه می شود، پرورش می دهید، به احتمال زیاد مشکلاتی با آبیاری نخواهید داشت. با این حال بهترین محیط برای کشت بامبو، محیطی مرطوب است، نه خشک یا خیس.
    • شما با دیدن پیچ خوردن برگ ها می توانید متوجه شوید که آیا آب کافی دریافت می کند یا خیر. اگر شما متوجه پیچ خوردن برگ ها شدید، مقدار کمی به میزان آبیاری بیافزایید تا برگ ها به شکل قبلی خود برگردند.
    • برگ بعضی از انواع بامبو به علت نور خورشید بیش از حد پیچ می خورد. اگر میزان آبیاری را افزایش دادید ولی در پیچ خوردگی برگ ها تغییری اضافه نشد، دلیل پیچ خوردگی دریافت بیش از حد نور خورشید است.
     
  3. Image titled Take Care of Bamboo Step 8
    3
    میزان سطح آب را حفظ کنید. اگر می خواهید برای گیاهانی که در آب رشد دهید، اطمینان حاصل کنید که سطح آب کاملا ریشه گیاهتان را پوشانده است،به  عمق چند اینچ (5 تا 7 سانتی متر) در گلدانتان آب بریزید. برای جلوگیری از بیماری، رشد جلبک ها و سایر مسائلی ممکن است برای آب راکد به وجود آید، شما باید هر چند هفته یک بار آب بامبو خود را تخلیه و دوباره پر کنید.[10]
     
  4. Image titled Take Care of Bamboo Step 9
    4
    گیاهتان را کود دهی کنید. با کود دهی بامبو می توانید اطمینان حاصل کنید که مواد مغذی مورد نیاز به بامبو می رسد. کود دهی برای خاکی که فسفر، نیتروژن یا پتاسیم  کمی دارد بسیار مهم است.این سه ماده برای داشتن بامبوهایی سالم و قوی ضروری است.[11]
    • شما باید در اوایل بهار یا اواخر زمستان به خاک بامبو کود بیافزایید. این امر باعث می شود که بامبو در فصل بهار که بیشترین رشد را دارد، مواد مغذی کافی داشته باشد.
    • اگر خاک شما فسفر، نیتروژن یا پتاسیم  کمی دارد شما ممکن است مجبور شوید به صورت مرتب در طول سال  به خاکتان کود بیافزایید. شما به هیچ وجه نباید خاک اطراف گیاه را در زمستان کود دهید.
    • بامبو هایی که در آب رشد می کنند باید هر چند ماه یکبار با کود محلول در آب تغذیه شود. شما می توانید دوره های تعویض آب گیاه را با کود دهی آن هماهنگ کنید.[12]
    • شما همچنین می توانید از کود مخصوص چمن استفاده کنید. این کود در به راحتی در فروشگاه های لوازم کشاورزی پیدا می شود و می تواند بامبو را به خوبی تغذیه کند.[13]
     
 

بخش 3

درمان بیماری های بامبو

  1. Image titled Take Care of Bamboo Step 10
    1
    حواصتان به پوسیدن ریشه باشد. وقتی که شما به گیاه بیش از حد آب یا کود دهید، ریشه می پوسد. گیاهی که دارای ریشه پوسیده است که دارای ساقه ی نرم و قهوه ای باشد. وقتی این مشخصات را در گیاه خود دیدید، قسمت های سالم گیاه را به عنوان قلمه ببرید و در جای دیگری بکارید.[14]
    • هنگام بریدن بخش های سالم گیاه، سعی کنید هر بخش بریده شده شامل دو یا سه بند باشد. این بند ها همان برجستگی های روی ساقه است. گاهی اوقات، بر روی  این برجستگی ها جوانه رشد می کند.
    • پس از این، حتما آبیاری و کوددهی به آن را تعدیل کنید! شما می توانید گیاهانی که ریشه هایشان از بین رفته را با کم کردن و متعادل کردن توجه تان نجات دهید و از بروز این مسائل جلوگیری کنید.[15]
     
  2. Image titled Take Care of Bamboo Step 11
    2
    "مایت" ها  را روی گیاهتان بزودایید. اغلب این نوع مسائل مشکل ساز نیستند اما اگر شما ماده سفید رنگی روی ساقه گیاهتان دید که لزج، پنبه ای، تار مانند یا برجستگی حلزون مانند دیدید، ممکن است حشره لاک زا یا عنکبوت مایت باشد.[16]
    • اگر بامبو را در گلدان کاشتید، شما می توانید با یک صابون ملایم برگ ها را تمیز کنید.اگر بامبو را درمیان ریگ پرورش میدهید، با روش گفته شده آن ها را بشویید. اگر بامبو را در زمین کاشتید، خاک گیاه را عوض کنید.
    • تک تک گیاهان خود را با دستمال آغشته به آب صابون تمیز کنید. شما همچنین با چند قطره مایع ظرف شویی هم می توانید این ترفند را انجام دهید. برای جلوگیری از آسیب دیدگی ساقه، کارتان را با ملایمت انجام دهید تا و وقتی کارتان تمام شد گیاه را کاملا از مواد شوینده پاک کنید.[17]
     
  3. Image titled Take Care of Bamboo Step 12
    3
    برگ هایی که نوکشان قهوه ای شده است را درمان کنید. یکی از رایج ترین علل این امر،مخصوصاََََََ اگر در محیط شهری زندگی می کنید می تواند سوختگی با فلوراید باشد. فلوراید موجود در آب می تواند باعث قهوه ای شدن برگ ها می شود، گرچه امکان دارد علت این امر خشکی هوا هم باشد.[18]
    • برای آبیاری گیاهتان که با فلوراید سوخته است، می توانید از آب مقطر یا آب جمع آوری شده باران استفاده کنید. شما می توانید برای این کار از یک سطل یا استخر بادی بچه ها استفاده کنید یا یک سیستم جمع آوری آب باران ایجاد کنید.
    • اگر در یک منطقه خشک یا نیمه خشک زندگی می کنید، هوا خشک می تواند برای بامبو شما مشکل ساز باشد. با این وجود، می توانید برگ های بامبو را با مرطوب کردن گیاه یا به صورت روزانه یا در مناطق کم آب هر چند روز یک بار، ترمیم کنید.[19]
    • شما همچنین می توانید از سس مایونز استفاده کنید. روی برگ ها سس مایونز بریزید و سپس آن را پاک کنید تا برگ ها تازه و درخشان شوند.
     
  4. 4
    برگ های بامبو را با دقت گردگیری کنید تا به گیاه کمک کنید سر زنده بماند و رشد کند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان