به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش بریدن بامبو

مراحل نحوه بریدن بامبو

سه مرحله:آموزش آماده سازی بامبو برای بریدنآموزش بریدن بامبوآموزش پیوند زدن بامبو

بامبو مزایای زیادی نسبت به انواع دیگر چوب دارد. بامبو به صورت محسوسی سریع رشد می کند و  ارزان تر از بسیاری از انواع دیگر چوب است.بامبو دانه های خاصی دارد که باعث می شود که بامبو ها انواع جنس چوب داشته باشند. کیفیت چوب بامبو باعث می شود که برای طیف وسیعی از پروژه ها مناسب باشد اما این چوب یک مشکل دارد: چوب بامبو سخت تر از انواع دیگر چوب بریده می شود البته برای بریدن آن می توان از یک ابزار تیز استفاده کرد.

 

1

آموزش آماده سازی بامبو برای کاشت

  1. Image titled Cut Bamboo Step 1
    1
    ساقه ها را انتخاب کنید. اگراز  بامبو برای یک پروژه استفاده می کنید، خوب است بدانید که معمولا  چوب های سبز، انتخاب های بهتری هستند زیرا استفاده از آن ساده تر است. اگر هوا سرداست، ساقه های بامبو را گرم کنید تا آنها شکاف برندارند.
    • نوار روکش را در جایی که میخواهید برش دهید، قرار دهید. این امر می تواند از ترک خوردن جلوگیری کند. برای برش بامبوهایی که کمتر از 1 اینچ قطر دارند، از یک اره تیز استفاده کنید. اما اگر قطر آن بیشتر بود، بهتر است از اره دندانه دار استفاده کنید.شما می توانید با اره دندانه دار، به راحتی الیاف گیاهی را پاره کنید.
    • با استفاده از نوار اندازه گیری و یا برنامه های رسمی پروژه، تعیین کنید که به بامبو هایی با چه قطر نیاز دارید. با توجه به این که بامبوها دارای قطر یکنواخت نیستند، بامبوهایی را در حدود ضخامت مورد نظر خود بیابید.
     
  2. Image titled Cut Bamboo Step 2
    2
    برآمدگی ها را بیابید. بیشتر مردم ساقه گیاه را، به این خاطر که بالای زمین رشد می کند، می بُرند. این بخش معمولا صاف رشد می کند.
    • ساقه ها حاوی برآمدگی هایی هستند که آن را تقویت می کنند. این بخش برای رساندن مواد مغذی به گیاه است. بسته به نوع بامبو، تعداد بند ها می تواند متفاوت باشند. شما می توانید بند ها با نگاه به محدوده هایی که دو برآمدگی نزدیک به هم وجود دازند، بیابید. حلقه پایین تر از برآمدگی حلقه غلاف نامیده می شود و قسمت بالای آن حلقه ساقه نامیده می شود.
    •  بیشتر انواع بامبو تو خالی هستند و ضخامت آن ها بسته به نوع بامبو متغیر است. نوعی خاصی از بامبو وجود دارد که توپر است.
     
  3. Image titled Cut Bamboo Step 3
    3
    به ساقه بامبو ها روغن بمالید تا به آسانی بریده شوند. شما باید بامبو را در زاویه 45 درجه بین دو برآمدگی ببرید.
    • اطمینان حاصل کنید که محلی که کار انجام می دهید و ابزارتان در دمای اتاق باشند تا بامبو در زمان بریده شدن ترک نخورد.
    • معمولا برای این کار از روغن معدنی استفاده می شود.
     
 

2

آموزش بریدن بامبو

  1. Image titled Cut Bamboo Step 4
    1
    از ابزار مناسب استفاده کنید. اگر از بامبو برای یک پروژه کوچک مانند ساخت یک خانه دکور، استفاده می کنید، می توانید به سادگی از یک چاقو برای برش ساقه بامبو استفاده کنید.
    • شما می توانید از اره چوب یا اره فلز استفاده کنید. از آنجایی که در گیاه الیاف نخ مانند وجود دارد باید مراقب باشد در پایان کار بامبو شکاف برندارد. آخر کار را به آرامی ببرید. همیشه بامبو را به صورت مورب ببرید. شما می توانید بامبو هایی به قطر 1 اینچ (2.54 سانتی متر) یا کمتر را با چاقو ببرید. برای موارد قطور تر از اره استفاده کنید.
    • اگر کارتان در مقیاس بزرگ تر است، شما به یک میز و یک اره تیز نیازمندید. قسمتی از ساقه بامبو که می خواهید آن را ببرید، بر لبه میز قرار دهید. سپس به سادگی آن را با اره ببرید.
    • برای قطعات ضخیم تر از یک اینچ، از یک اره دندانه دار خوب و یک منطقه کار ثابت و همچنین یک راه برای محافظت از هر دو انتهای بامبو (نوار پلاستیکی عالی عمل می کند) نیاز دارید. از قسمت های انتهایی بامبو  و محلی را که می خواهید آن را ببرید، محافظت کنید. از یک گیره در میز کار  برای نگه داشتن ساقه استفاده کنید. بهتر است دور قسمتی از بامبو که در گیره قرار می گیرد حوله بپیچید تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کنید.
     
  2. Image titled Cut Bamboo Step 5
    2
    ساقه بامبو را ببرید. شاید شما میخواهید ساقه های بامبو را بزنید تا در یک گلدان تزئینی قرار دهید. این کار، کار دشواری نیست.
    • ساقه بامبویی را انتخاب کنید که بیمار یا آسیب دیده نیست. برآمدگی های روی ساقه، که به شکل حلقه ست، را بیابید. اطمینان حاصل کنید که 4 تا 6 برآمدگی روی ساقه وجود دارد.
    • با استفاده از یک چاقوی تیز پایین ترین بند را ببرید. اطمینان حاصل کنید که  چاقو آن قدر تیز است که برش تمیزی ایجاد می کند.در زاویه 45 درجه بامبو را ببرید. یک بند بیابید و دقیقا بالای آن را ببرید. بقیه قسمت بالایی گیاه خواهد مرد.
    • برگ هایی پایینی ساقه گیاه را بکَنید. فراموش نکنید که شاخه های بامبو خود را ببندید، حتی اگر بعدا آنها را در یک گلدان تزئینی قرار می دهید. حتما هفته ای یکبار آب گیاه را عوض کنید و آن را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید. گیاه را زیر نور ملایم و غیر مستقیم خورشید قرار دهید.
     
  3. Image titled Cut Bamboo Step 6
    3
    شاخه های بامبو ها را مرتب کنید. بگذارید بگوییم شما یک باغ بامبو در حیاط خود دارید. مهم این است که بامبو را تمیز کنید تا سالم باقی بماند.
    • نی های بامبو معولا 10 سال عمر می کنند. بهتر است پس پایان عمر بامبو آن ها را از بین برده و بامبو های جدید بکارید. شما وقتی می توانید بامبو های جدید بکارید که 3 تا 5 فصل رشد، از زمان حذف بامبو های پیر گذشته باشد.
    • بهترین زمان هرس، هر زمانی به جز زمان جوانه زنی است. برای بریدن کامل ساقه، انواع اره جواب می دهد. هنگام استفاده از ابزارهای تیز و دندانه دار با احتیاط کار کنید. همیشه بالای یک برآمدگی را ببرید.
    • از سطح زمین شروع به بریدن کنید. فراموش نکنید که ریشه را بیرون بکشید، بنابراین بهتر است قبل این کار، کسی به آن محدوده نرود تا پایش به ریشه های گیاه گیر نکند. بیش از یک سوم نی گیاه را نبُرید. با استفاده از یک برش افقی در سطح زمین تا ساقه های مرده، آسیب دیده را از بین ببرید.
     
  4. Image titled Cut Bamboo Step 7
    4
    بالای بامبو را بزنید. شما می توانیدبخش بالایی بامبو را از بین ببرید. این کار به بامبو ظاهری شاداب می دهد ولی دیگر رشد نمی کند.
    • با اره برقی، حدود 1/4 اینچ ازبالای برآمدگی را ببرید. وقتی بالای نی بامبو را می برید برگ های جدید در بالای آن رشد می کند.
    • بعضی از مردم ساقه های بامبو را به هم می بندند و در یک زمان سر همه بامبو ها را می زنند. این کار ظاهری انبوه به گیاه می دهید.
     
 

3

آموزش پیوند زدن بامبو

  1. Image titled Cut Bamboo Step 8
    1
    برای تولید مثل بامبو، آن را پیوند بزنید. برای پیوند زدن از بامبویی استفاده کنید که از سه سال جوان تر است.
    • اگر شما در گلدان یا فضای آزاد بامبو دارید، می توانید به سادگی با بریدن بخشی از ساقه آن را پیوند بزنید. بخشی از بامبو که به تازگی ریشه در آورده است و از گیاه والد رشد کرده است را بیابید. بهتر است آن را از وسط ساقه جدا کنید. شما حداقل به دو بند و دو برآمدگی، در هر دو طرف نیاز دارید. بند به بخشی که میان دو برآمدگی وجود دارد، گفته می شود.
    • بخشی از ساقه که دارای دو تا سه بند است و برگ های گیاه از آنجا رشد می کند، را ببرید. برای این کار از یک چاقوی تیز استفاده کنید. به دنبال جاهایی بر روی بامبو باشید که می توانید آن را برای پیوند زدن، ببرید. همه ی بخش های بامبو را که می توانید پیوند بزنید را ببرید. هر بخش به گیاه جدیدی تبدیل خواهد شد.
    • برای جلوگیری از احتمال از بین رفتن، پوسیدن با شکستن ریشه بهتر است به خاک مقداری ترکیب اضافه کنید. با قیچی باغبانی برگ های اطراف کزل را ببرید.
     
  2. Image titled Cut Bamboo Step 9
    2
    نی بامبو را بکارید. زمین را به اندازه 6 اینچ بکَنید یا گلدانی به این عمق بیابید و در آن خاک گلدان  بریزید. بخش کزل گیاه را به گونه ای در خاک قرار دهید که یک یا دو بند در زیر خاک قرار گیرند. بخشی که با زوایه 45 درجه بریده شده است، باید در خاک قرار گیرد.
    • اگر خاک خشک شد، آن را آبیاری کنید. بهترین زمان برای پیوند قلمه های بامبو در آغاز فصل بارانی پاییز است. شما می توانید با این کار از مزیت این فصل، به سود قلمه های بامبو استفاده کنید.
    • اگر می خواهید گیاه را در بهار یا تابستان بکارید، بخش کزل گیاه را به خوبی سیراب نگه دارید. اجازه ندهید که خاک خشک شود چون ممکن است ریشه گیاه  یا به سادگی خود گیاه  از بین برود. بامبو بخشی از خانواده علف ها است. بامبو را مرطوب نگه دارید و فقط بامبو در آب و هوای گرم بکارید.
    • نوعی گیاه بامبو وجود دارد که نسبت به این که یک گیاه خانگی است، بسیار سریع رشد می کند. به این بامبو، بامبو خوش شانس می گویند. این گیاه به هیچ وجه بامبو نیست. اگر شما این گیاه را با بامبو اشتباه بگیرید، تمام تلاش ها و زحمات شما از بین می رود.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# ش.مالکی
سلام.
لطفا بفرمایید بامبو جوان را در چه زمانی و به چه شکل قلمه بزنم؟
با سپاس
+1 # بحری
باسلام، ممنون از یادداشتهاتون ولی کاش در توضیحات خودتون اینو درنظر میگرفتید که خواننده تجربه شما رو نداره و نیازمند توضیحات گام به گام هست! بعنوان مثال شما از پیوند زدن گفتید ولی اینکه چطور گیاه جدید را در خیزران میزبان ثابت کنیم و بچسبانیم چیزی نگفتید! یا صحبت از کاشت باریشه و نحوه کاشت آن نکردید!من از یک سایت دیگه خونده بودم که خیزران جدید رو به اندازه مقدار قبلی خود در خاک بکنید! چنین کردم و همه سوخت ! بعد از مردم عادی پرسیدم دیدم درست میگن : وفتی ۲۰ساتت میکاری دیگه مثل اول ریشه بقیه خیزران ها نیست که اونو نگه داره باد تکونش میده و ۶۰تا ۷۰سانت باید تو خاک کرد ! و بخاطر اطلاعات نسیه!!! اون چندتا خیزران اولی ازبین رفت
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان