به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش پرورش سبزه گندم

مراحل نحوه پرورش عالف گندم در خانه

شامل چهار بخش:خیساندن و جوانه زنی سبزه گندمآموزش کاشت بذرآموزش برداشت علف گندمآبگیری علف گندم

آب سبزه گندم دارای ویتامین های ضروری برای بدن است که ذهن و بدن سالم و فعال نگه می دارد. با نوشیدن یک لیوان کوچک در  صبحانه، می تواند روش سالمی برای شروع روز باشد، اما آب سبزه گندم می تواند گران باشد. اگر می خواهید آب سبزه گندم را پخشی از رژیم غذایی خود بیافزایید، شما می توانید به جای خریدن آن، خودتان این گیاه را رشد دهید.

 

بخش 1

خیساندن و جوانه زنی بذر گندم

  1. آموزش پرورش علف گندم 1
    1
    از یک منبع معتبر بذر بخرید. دانه های گیاه گندم همچنین دانه های گندم زمستانه و یا توت های گندم نامیده می شوند. از یک فروشگاه آنلاین یا محلی یک کیسه گندم بخرید. بذر را از منبع معتبر بخرید و اطمینان حاصل کنید که به بذر آفتکش نزده اند و مرغوب است.
     
  2. آموزش پرورش علف گندم 2
    2
    بذر را برای خیساندن آماده کنید. قبل از اینکه بذر ها را بخیسانید تا جوانه بزند، باید آن را اندازه گرفته و بشویید.
    • دانه ها را به گونه ای پخش کنید که یک لایه ی نازک سرتاسر سینی کاشت را بپوشاند.
    •  بذر را با استفاده سبدی که سوراخ های ریزی دارد یا کفگیر، با آب سرد و تمیز بشویید.
     
  3. آموزش پرورش علف گندم 3
    3
    بذر را بخیسانید. خیساندن دانه ها باعث جوانه زدن می شود. در پایان کار، دانه ها ریشه های کوچکی در می آورند.
    • آب سرد را در کاسه بریزید. بهتر است، آب را از فیلتر بگذرانید. سه برابر بذر در کاسه آب بریزید. ظرف را با درپوش  یاپلاستیک بپوشانید و اجازه دهید بذر ۱۰ ساعت در آب خیس بخورد.
    • آب را خالی کنید و دوباره آب سردی که از فیلتر گذرانده اید را به بذر بیافزایید. مقدار آب باید سه برابر بذر باشد.  اجازه دهید بذر ۱۰ ساعت در آب خیس بخورد. این روند را یک بار دیگر انجام دهید. در مجموع این مرحله باید سه باز تکرار کنید.
    • پس از  آخرین خیساندن بذر باید جوانه زده باشد. این اتفاق به این معنی است که بذر آماده کاشته شدن است. آب ظرف را خالی کنید و آن را کنار بگذارید تا آماده کاشته شدن شود.
     
 

بپخش 2

آموزش کاشت بذر

  1. آموزش پرورش علف گندم 4
    1
    سینی کاشت را آماده کنید.کف سینی کشت دستمال توالت پهن کنید تا ریشه های گیاه از زیر سینی بیرون نزند. لایه ای به قطر یک اینچ کمپوست یا خاک گلدان کف سینی پخش کنید.
    •  اگر دستمال کاغذی فاقد مواد شیمیایی دردسترس دارید، بهتر از این نوع دستمال استفاده کنید. شما می توانید این نوع دستمال را فروشگاه محصولات سلامت تهیه کنید.
    • از کمپوست از قبل خیس شده یا خاک گلدان فاقد مواد شیمایی استفاده کنید. بهتر است از خاک ارگانیک یا استفاده کنید تا سبزه سالمی تری پرورش دهید.
     
  2. آموزش پرورش علف گندم 5
    2
    بذر ها را بکارید. بذر را روی لایه کمپوست یا خاک پخش کنید. به آرامی بذر را روی خاک بفشرید. حواستان باشد که بذر نباید زیر خاک کاملا دفن شوند.
    •  اشکالی ندارد اگر بذر ها با هم تماس داشته باشند، اما نباید به صورت توده باشد. هر دانه نیاز به فضایی برای رشد دارد.
    • به آرامی سینی را آبیاری کنید. اطمینان حاصل کنید که هر بذر رطوبت دریافت کند.
    • سینی کشت را به منظور محافظت از بذر، با چند برگ مرطوب روزنامه بپوشانید.
     
  3. آموزش پرورش علف گندم 6
    3
    بذر را مرطوب نگه دارید. بسیار مهم است که برای چند روز اول مراقب باشید تا خاک همیشه مرطوب باشد. بذر را مرطوب نگه دارید تا ریشه ها مرطوب بماند.
    • هر صبح روزنامه را بردارید و سینی کاشت را کاملا آبیاری کنید تا خاک مرطوب شود ولی مراقب باشید تا خاک گل آلود نشود.
    • برای آبیاری گیاه از یک اسپری استفاده کنید و قبل از خواب گیاه را آبیاری کنید تا در طول شب خشک نشود. شما باید روی روزنامه هم آب اسپری کنید تا بذر بماند.
    • بعد چهل روز پس از کاشت، روزنامه را برداریدتا به جوانه زنی گیاه کمک کنید. آبیاری را به صورت روزانه ادامه دهید.
     
  4. آموزش پرورش علف گندم 7
    4
    گیاه را در جایی قرار دهید که نور غیر مستقیم خورشید را دریافت کند.نور مستقیم خورشید به گیاه آسیب می زند. اطمینان حاصل کنید که گیاه همیشه در مکانی سایه دار قرار دارد.
     
 

بخش 3

برداشت سبزه گندم 

  1. آموزش پرورش علف گندم 8
    1
    منتظر دو شاخه شدن گیاه باشید. وقتی گیاه می رسد که دومین پره آن در خلاف جهت پره دیگر رشد کند. دو شاخه شدن گیاه به این معنی ست که گیاه آماده براشت است.
    • در زمان برداشت گیاه قد گیاه به اندازه ای بالغ بر شش اینچ می رسد.
    • معمولا سبزه در نه یا دهمین روز کاشت آماده برداشت می شود.
     
  2. آموزش پرورش علف گندم 9
    2
    دقیقا بالای ریشه سبزه را ببرید. برای برداشت سبزه از قیچی استفاده کنید و بالای ریشه را ببرید. سبزه برداشت شده آماده آبگیری است.
    •   سبزه گندم را تقریبا میتوان یک هفته در یخچال نگه داشت، اما اگر قبل از آبگیری آن را برداشت کنید، خوشمزه تر و مفید تر است.
    • آبیاری محصول سری دوم را ادامه دهید. آن را وقتی به اندازه کافی رشد کرد برداشت کنید.
    • گاهی اوقات بخشی از محصول نازک ، شیرین نیست. در این حالت سینی بذر را خالی کرده و آن را برای دفعه بعد آماده کنید.
     
  3. آموزش پرورش علف گندم 10
    3
    دوباره این روند را از اول انجام دهید. برای هر لیوان آب سبزه گندم نیاز به مقدار زیادی سبزه گندم است. اگر می خواهید آب سبزه چمن را در رژیم غذایی خود قرار دهید، باید به طور همزمان چند سینی کشت داشته باشید.
    • زمان رشد و برداشت به این صورت است که وقتی یک گروه از دانه ها در حال خیس خودرن است، گروهی دیگر در حال ریشه کردن باشد. اگر شما بتوانید در دو یا سه مرحله در حال پرورش بذر باشید، میتوانید هر روز از یک لیوان کوچک از آب سبزه گندم لذت ببرید.
    • سبزه گندم سبز روشن دلپذیری دارد که طبیعت را به آشپزخانه یا اتاق خواب شما می آورد. شما می توانید هر کجا که دوست دارید آن را رشد دهید. بذر گندم را در یک ظرف زیبا در کنار سایر گلدان هایتان نگه دارید تا علاوه از مزایی که که برای سلامتی دارد، از زیبایی بصری آن هم لذت ببرید.
     
 

بخش 4

آبگیری سبزه گندم

  1. آموزش پرورش علف گندم 11
    1
    سبزه گندم را بشویید. از آنجایی که سبزه گندم از بذری ارگانیک در خاکی ارگانیک یا کمپوست رشده کرده است نیازی به شستوشویی دقیق ندارد. با یک شستوشوی سطحی می توان گرد و غبار و هرگونه آلودگی دیگر را پاک کرد.
     
  2. آموزش پرورش علف گندم 12
    2
    سبزه گندم را در آبمیوه گیر بریزید. آبمیوه گیری های خاصی وجود دارد که  طراحی شده اند تا از این گیاه فیبر دار بیشترین بهره را ببرید.
    •  از آبمیوه گیری هایی که تیغه آن به صورت منظم می گردد استفاده نکنید. سبزه گندم می تواند باعث کند شدن یا شکستن تیغه  شوند.
    • اگر شما آبمیوه گیر ندارید، می توانید ازمخلوط کن استفاده کنید. وقتی که سبزه گندم را در مخلوط کن چرخ کردید، با استفاده از صافی آن را صاف کنید.
     
  3. آموزش پرورش علف گندم 13
    3
    از آب سبزه گندم لذت ببرید. شما تنها به چند اونس آب سبزه گندم نیاز دارید تا اثر قدرتمند ویتامین ها و مواد معدنی را حس کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان