به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت چمن با بذر

مراحل کاشت چمن با بذر 

آموزش کاشت چمن با بذر شامل سه مرحله است: آموزش مقدمات کاشت چمنآموزش بذر افشانی چمنآموزش رشد و نگهداری چمن

کاشت چمن یک راه عالی برای جلوه دادن به حیاطتان  است، به بچه ها و حیوانات خانگی یک محل نرم و راحت برای بازی می دهد، و این می تواند ظاهر زمینتان را دوست داشتنی تر کند. راه های زیادی برای پرورش چمن در حیاطتان  وجود دارد، اما رشد چمن از بذر یکی از ارزان ترین روش هاست. گام های اصلی، شامل انتخاب نوع مناسب چمن، شخم  زدن و تهیه خاک، کاشت بذر و پوشش دانه های تازه کشت شده با مالچ می باشد. 

بخش 1

آموزش مقدمات کاشت چمن

  1. آموزش کاشت چمن با بذر مرحله 1
    1
    زمان مناسب برای کاشت چمن را انتخاب کنید. بهترین زمان برای کاشت چمن در بهار و پاییز است. اوایل پاییز عالیست چون نور آفتاب به اندازه کافی وجود دارد و زمین هنوز هم به اندازه کافی گرم می شود تا جوانه زنی شروع شود و آنقدر گرم نیست که دانه های آن خشک شوند. پاییز معمولا باران بیشتری می بارد که برای چمن تازه کاشته شده مهم است.
    • بهار هم زمان خوبی برای بذر پاشی چمن است اما این مهم است که بذر پاشی چمن در اوایل بهار قبل از اینکه هوا خیلی گرم شود و قبل از اینکه مردم و حیوانات خانگی روی چمن راه بروند، انجام شود.
     
  2. آموزش کاشت چمن با بذر مرحله 2
    2
    بذر مناسب برای کاشت چمن را انتخاب کنید. هزاران نوع چمن برای کاشت در حیاط وجود دارد. اما قبل از هر چیز باید آب و هوای منطقه تان، میزان نوری که حیاطتان روزانه دریافت می کند و میزان بارش جایی که زندگی می کنید، را بررسی کنید.
    • اگر در بهار عمل کاشت را انجام می دهید،  یک چمن گرمسیری، مانند برمودا، سانتپید یا کارپدگرس را انتخاب کنید.
    • اگر در پاییز عمل کاشت را انجام می دهید، علف های سردسیری، مانند بنت گراس، بلوگراس یا رایگراس را انتخاب کنید.
    • شما می توانید از یک فروشگاه لوازم کشاورزی محلی بازدید کنید و با یک متخصص در مورد بهترین نوع چمن برای منطقه خود صحبت کنید. بسیار مهم است که مطمئن شوید چمنی که انتخاب می کنید به آب و هوای منطقه شما سازگار است. همین طور می توانید بذر های بسته بندی را کاشت کنید.
     
  3. 3
    زمین  را وجین کنید. بسیار مهم است که قبل از کاشت چمن، اطمینان حاصل کنید که زمین، خالی از علف هرز است. کمی زمان می برد تا ناحیه را بررسی کرده و علف های هرزی را که پیدا می کنید، بکنید. 
     
  4. آموزش کاشت چمن با بذر مرحله 3
    4
    محل کاشت چمن را بکنید یا خیش بکشید. در منطقه ای که می خواهید چمن رشد دهید، از یک بیل یا خیش استفاده کنید تا خاک را به عمق سه اینچ (7.6 سانتی متر) زیر و رو کنید. هر گونه سنگ، ریشه، چوب، و یا سایر چیز های باقی مانده ای که به آن برمی خورید، را حذف کنید.
    • هدف از خیش زدن یا شخم زدن زمین، این است که خاک را ازنرم کنید، آن را در معرض هوا بگذارید و توده های خاک را خرد کنید. اطمینان حاصل کنید که کلوخه های بزرگ در خاکی که میخواهید چمن بکارید وجود نداشته باشد.
     
  5. آموزش کاشت چمن با بذر مرحله 4
    5
    قبل از کاشت چمن، چنگک بکشید و خاک را مسطح کنید. زمین تازه شخم خورده را  بمنظور یکنواخت کردن و صاف کردن زمین، شن کش بکشید. همانطور که خاک را شن کش می کشید، خاک را با افزودن دو اینچ (5 سانتیمتر) از کمپوست پوسیده شده با هدف تأمین مواد مغذی به زمین، اضافه کنید. با استفاده از شن کش، خاک و کمپوست را با هم مخلوط کنید و آن را به طور مساوی در سراسر زمین پخش کنید.
    • اصلاح خاک با استفاده از مواد آلی مانند کومپوست، باعث می شود که بافت خاک از حالت رسی به شنی تغییر پیدا کند. بافت خاک، نشان دهنده ی مقدار نسبی ذرات شن، سیلت و رس در یک خاک می باشد. بافت خاک یکی از خصوصیات مهم فیزیکی خاک می باشد و بسیاری از خواص خاک را تحت تأثیر خود قرار می دهد.
      برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بافت خاک به لینک روبرو مراجعه فرمایید: انواع بافت خاک
    • pH مناسب خاک برای چمن بین 6.0 و 7.5 است. شما می توانید کیت های تست PH برای خاک را در اکثر فروشگاه های کشاورزی خریداری کنید.
    • برای پایین آوردن pH، گوگرد را در هنگام چنگک کشیدن اضافه کنید. سولفور گرانوله براحتی پیدا می شود و  برای اصلاح خاک به صورت متداول استفاده می شود.بسته به pH اولیه خاکتان، ممکن است از یک تا هفت پوند (دو تا هفت کیلوگرم) گوگرد در هر 100 فوت مربع نیاز باشد. دستورالعمل های مربوط به مقادیر خاص را بررسی کنید.
    • برای افزایش pH، خاک را با آهک اصلاح کنید. سنگ آهک گرانول به طور گسترده ای در دسترس است و همچنین استفاده از آن بسیار آسان است. بسته به pH اصلی، شما ممکن است بین 20 تا 100 پوند (9 تا 45 کیلوگرم) سنگ آهک در هر 1000 فوت مربع نیاز داشته باشد. دستورالعمل های مربوط به مقادیر خاص را بررسی کنید.
     
  6. آموزش کاشت چمن با بذر مرحله 5
    6
    قبل از پاشیدن بذر چمن، خاک را سفت کنید. قبل از اینکه بذرهای چمن را بیافشانید، باید کمی خاک را سفت کنید تا بذر و خاک در باد پخش نشود. با یک غلتک چمن سنگین بر روی کل زمین بروید. این کار خاک راسفت خواهد کرد، هر توده ای باقیمانده را از بین می برد، و برای شما  سطحی صاف برای کاشت چمن فراهم می آورد.
    • شما می توانید غلتک چمن را از همسایه تان قرض بگیرید.
    • شما با وزن بدن خودتان هم می توانید خاک را سفت کنید.به سادگی روی تمام سطحی که می خواهید بکارید، قدم بزنید. با قرار دادن یک پا جلوی پای دیگر قدم بزنید تا اطمینان حاصل کنید که همه خاک سفت شده است.
     
  7. آموزش کاشت چمن با بذر مرحله 6
    7
    برای رشد بهتر چمن ها، به خاک کود اضافه کنید. بسیار مهم است که در یک روز هم کود دهید و هم بذر بپاشید. بنابراین قبل از پاشیدن بذرهای چمن، کیفیت خاک را با مواد مغذی مانند کود بیواستارتر افزایش دهید. تعداد زیادی کود رشد دهنده مخصوص چمن در دسترس است که آن ها مقدار زیادی فسفر برای کمک به رشد جوانه، دارند.
    • شما می توانید کود را به صورت دستی برای مناطق کوچک یا با اسپری همراه آبیاری برای مناطق بزرگتر پخش کنید.
    • دستورالعمل های تولید کننده را در مورد میزان استفاده از کود براساس میزان زمین کشت بررسی کنید.
     
 

خرید کود برای چمن

 
کود برای نشاء (بیواستارتر)
کود برای نشاء (بیواستارتر)

1 کمک به توسعه ریشه 2 استقرار سریعتر گیاه 3 مناسب جهت مراحل ابتدایی رشد 4 مناسب جهت بذرمال

کسب اطلاعات بیشتر

بخش 2

آموزش بذر افشانی چمن

  1. 1
    اطمینان حاصل کنید که شرایط خاک مناسب است. قبل از اینکه بذر چمن را بپاشید خاک باید در وضع رضایت بخشی باشد. باید کمی مرطوب و البته گل آلود نباشد و اصطلاحاً "گاورو" باشد. اگر گل آلود است، قبل از بذر افشانی، صبر کنید تا کمی خشک شود. اگر خاک خیلی خشک است، آن را آبیاری کنید تا خاک مرطوب شود.
     
  2. آموزش کاشت چمن با بذر مرحله 7
    2
    بذرهای چمن را پخش کنید. برای زمین های کوچک، می توانید بذر چمن را به صورت دستی پخش کنید، اما برای مناطق بزرگتر می توانید از دستگاه بذر پاش، استفاده کنید. مقدار دانه ای که  نیاز دارید به اندازه منطقه، نوع چمن و آب و هوای شما بستگی دارد، اما به طور میانگین بین 12 تا 16 دانه در هر اینچ (2.5 سانتی متر ) است.
    • برای بذر افشانی با دست، نیمی از دانه را در یک جهت (به صورت افقی) و نیمه دیگر در جهت مخالف (به صورت عمودی) پخش کنید تا پوشش کامل اطمینان حاصل کنید.
    • اگر از دستگاه بذر پاش استفاده می کنید، دستگاه را به اندازه مناسب برای کاشت بذر تنظیم کنید.
     
  3. آموزش کاشت چمن با بذر مرحله 8
    3
    روی بذر های چمن، شن کش بکشید. وقتی بذرهای چمن را پخش می کنید، برای اینکه بذرها را با یک لایه نازک از خاک بپوشانید از یک شن کش استفاده کنید و به آرامی آنرا بر روی سطح زمین بکشید.
    • روی بذرها را بیش از یک چهارم اینچ (64 میلیمتر نپوشانید اگر نه آنها جوانه نمی زنند.
     
  4. آموزش کاشت چمن با بذر مرحله 9
    4
    با غلتک از روی زمین بگذرید. هنگامی که دانه های چمن کاشته شده اند، دوباره با غلتک چمن، به آرامی خاک را بفشرید. با این کار اطمینان حاصل می کند که دانه ها به طور محکم در خاک کاشته می شوند و مانع از جا به جا شدن آنها می شود.
    •  یک چهارم، حداکثر ورزن غلتک برای ثابت کردن بذرهای چمن در جای خودشان کافیست.
     
  5. آموزش کاشت چمن با بذر مرحله 10
    5
    یک لایه مالچ  اضافه کنید. مالچ از بذر چمن محافظت می کند، بذر را در جای خود نگه می دارد،  از رشد علف های هرز در زمین جلوگیری می کند و به مرطوب ماندن خاک کمک می کند.
    • گزینه های خوب شامل کود گیاهی خزه، کاه، کمپوست یا کود کشاورزی می شود. اطمینان حاصل کنید که نوع مالچ، نوعی ضد علف هرز است.
     
 

بخش 3

آموزش رشد و نگهداری چمن

  1. آموزش کاشت چمن با بذر مرحله 11
    1
    در ابتدا بیشتر آبیاری کنید و وقتی که چمن رشد کرد مقدار آبیاری را کمتر کنید. وقتی که در ابتدا شما چمن می کارید و بذر ها شروع به رشد می کنند، آنها را با آب کافی آبیای کنید تا مرطوب شوند، نه خیس. سپس وقتی بذر رشد کرد، مقدارآبیاری را کم کنید.
    • در ابتدا وقتی بذر ها را کاشتید، باید روزانه سه بار به صورت قطرات مه مانند بذر های چمن را آبیاری کنید. اجازه ندهید که آنقدر خیس شود که گودال آب درست شد.
    • پس از جوانه زدن بذر چمن، فقط دوبار در روز آبیاری کنید.
    • هنگامی که چمن به ارتفاع یک اینچ (2.5 سانتی متر) می رسد، آبیاری را به یک بار در روز کاهش دهید.
    • هنگامی که چمن به طور کامل رشد کرد و شما شروع به زدن چمن کردید، برنامه آبیاری را به عمق یک اینچ (2.5 سانتی متر) در هفته کاهش دهید.
     
  2. آموزش کاشت چمن با بذر مرحله 12
    2
    آموزش کود دادن به چمن ها. شش هفته بعد از اولین کوتاه کردن چمن، دوباره به چمن کود دهید تا به قوی شدن  ریشه ها کمک کنید. شما می توانید  به صورت دستی یا با اسپری کود دهید.
    • به چمن در اواخر پاییز و زمستان کود ندهید، زیرا در اواخر پاییز و زمستان باید به حالت خواب وارد شود. اگر شما خیلی دیر کاشتید برای کود دهی تا بهار آینده صبر کنید.
    • بعد از سال اول، در سال یک بار در بهار و یک بار در پاییز، کود دهید.
     
  3. آموزش کاشت چمن با بذر مرحله 13
    3
    وقتی چمن ها رشد کرد، آن را بزنید. هنگامی که چمن به ارتفاع سه اینچ (7.6 سانتی متر) می رسد، چمن را بزنید. تیغه ها را گونه ای تنظیم کنید تا بیش از یک اینچ از بالا را نزند. اگر بیشتر بزنید علفهای هرز را به رشد تشویق می کنید.
    • بسته به اینکه در چه فصلی چمن ها را کاشته اید، ممکن است نیاز نباشد در فصل اول رشد، چمن ها را بزنید.
    • برای چند بار اول ، بیش از یک سوم قد آن را نزنید.
    • برای جلوگیری از خراب شدن چمن ها، هنگامی که چمن و خاک خشک است آنرا بزنید.
     
  4. آموزش کاشت چمن با بذر مرحله 14
    4
    وجین کردن علف های هرز. چمن دوست ندارد با علفهای هرز رقابت کند، مخصوصاّ چمن هایی که تازه کاشته شده اند. برای کنترل بیشتر علف های هرز، شما می توانید با دست، علف های هرز را از بین چمن ها، وجین کنید. اگر می خواهید از مواد شیمیایی برای مهارعلف هرز استفاده کنید، حداقل تا چهار بار چمن زدن صبر کنید.
    • استفاده ازمواد شمیایی برای مهار علف هرز برای چمن تازه کاشته شده، می تواند چمن ها را از بین ببرد.
     
  5. آموزش کاشت چمن با بذر مرحله 15
    5
    از رفت و آمد زیاد روی چمن ها اجتناب کنید. گرچه چمن در عرض 10 هفته پس از کاشت، رشد می کند اما قبل از اینکه بتواند رفت و آمد زیادی را تحمل کند، نیاز به گذراندن یک فصل کامل دارد.
    • به حیوانات، کودکان و افراد بالغ اجازه ندهید در محدوده ای که به تازگی چمن کاشتید، قبل گذراندن  اولین بهار و تابستان پس از بذر پاشی، بازی کنند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان