به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش پرورش بامبو وحشی

مراحل نحوه کاشت بامبو وحشی

 چهارمرحله:آموزش آماده سازی منطقه کاشتآموزش ساخت  حصار برای بامبو وحشیموقعیت بامبو آموزش مراقبت پس از کاشت بامبو

  بامبو وحشی دارای  سیستم ریشه افقی به نام ریزوم  (ساقه زیر زمینی)  می باشد. این سیستم ریشه خاص در گیاه به این معنی است که راه های خاصی برای کاشت و کنترل بامبو وحشی وجود دارد. منطقه ای آفتابگیر با فضای کافی برای کاشت بامبو انتخاب کنید. راه های زیادی برای ساخت حصار در اطراف کاشت منطقه وجود دارد، اما ضروری است که شما از حصاری استفاده کنید که  بامبو از کنترل خارج نشود. وقتی که بامبو وحشی کاشته می شود نیاز به مراقبت زیادی ندارد.

 

بخش 1

آماده سازی منطقه کاشت

  1. Image titled Plant a Running Bamboo Step 4
    1
    جایی را انتخاب کنید که حداقل 6 ساعت در روز نور خورشید داشته باشد. اکثر انواع بامبو های وحشی مقاوم ترین انواع بامبو هستند و برای رشد خوب نیاز به زیادی به نور خورشید دارند. منطقه ای که در آن بامبوهایتان را می کارید  باید حداقل 6 ساعت و حداکثر 10 ساعت در روز نور خورشید دریافت کنید.
     
  2. Image titled Plant a Running Bamboo Step 5
    2
    زمین خود را اندازه گیری کنید. منطقه ای که بامبو خود را در آن می کارید  باید حداقل در اندازه ی 3 فوت (1 متر) در 10 فوت (3 متر) باشد را تا ریزوم های گیاه جابگیرد و  اجازه رشد به گیاه بدهد. بامبو وحشی به گونه ای رشد خواهد کرد که تمام محوطه شما را پر خواهد کرد، بنابراین شما می توانید محدوده بزرگ تری را انتخاب کنید.
    • زمین شما نباید به شکل مستطیل باشد.بیضی یا دایره برای بامبو مناسب است. بیضی باید حداقل 3 فوت (1 متر) عرض و حداکثر 10 فوت (3 متر) طول داشته باشد. یک دایره باید حداقل 10 فوت(سه متر) قطر داشته باشد.
    • اگر در گلدان بامبو می کارید، اندازه آن را بر اساس اینکه چقدر می خواهید بامبو رشد کند، انتخاب کنید. گلدان باید حداقل 3 فوت (1 متر) عرض و 5 فوت (1.5 متر) طول داشته باشد. شما می توانید چندین ظروف را کنار یکدیگر قرار دهید تا طول مساحت کاشت را افزایش دهید.
     
  3. Image titled Plant a Running Bamboo Step 8
    3
    زمین را خیش بکشید. بامبو خاک نرم را ترجیح می دهد، بنابراین بهتر است خاک را بیشتر خیش بکشید. شما باید به عمق 3 اینچ (7.5 سانتی متر) زمین را خیش بکشید. اطمینان حاصل کنید که توده های خاک را خرد کرده اید. اگر خاك گلدانتان کمی خشك باشد، می توانید خاک را در گلدان مناسبتان  را خیش بکشید.شما باید نصف خاک گلدان را به عنوان مقدار خاک مورد استفاده خیش بکشید.
    • به توجه به اینکه بامبو گیاه مقاومی است، شما می توانید در این مرحله از خاک گلدان مورد علاقه خود استفاده کنید.
     
 

بخش 2

ساخت حصار برای بامبو وحشی

  1. 1
    برای بالا بردن سطح زمین از خاک استفاده کنید. شما باید یک خاک خوب را با خاک موجود در عمق حدود 12 اینچ (30 سانتی متر) مخلوط کنید. اطمینان حاصل کنید که سطح بالا آمده از خاک 6 تا 12 اینچ بیش از خاک موجود در اطراف منطقه کاشت بالاتر است. مرز طبیعی که ساخته شد، جایی که سطح خاک بالا  می آید، مانع از گسترش بامبو وحشی می شود.
     
  2. 2
    حصار بامبو نصب کنید. اگردوست ندارید سطح بالا آمده ایجاد کنید، می توانید یک حصار بامبو نصب کنید. شما باید از یک حصار 22 تا 30 اینچ (56 تا 76 سانتیمتر) بلندی و حدود 35 میلیمتر (1.4 اینچ) ضخامت، استفاده کنید. بعد از اینکه حصار را در اطراف محیط کاشت خود را نصب کردید، خاک اطراف حصار را بفشرید. فشردن خاک رشد ریزوم ها را در این مناطق سخت تر می کند.
     
  3. 3
    یک گودال حفر کنید. گودال باید 8 تا 10 اینچ عمق و چند اینچ عرض داشته باشد و باید دور تا دور  منطقه کاشت گسترش یابد. با این کار یک حصار طبیعی ساخته می شود  و به شما اجازه می دهد تا ببینید که آیا ریزوم ها درخارج از منطقه کاشت خود رشد می کنند یا نه. اگر رشد کرد، آنها را با چیدن تمیز کنید.
     
  4. 4
    بامبو را در گلدان بکارید. یک راه آسان برای مهار بامبو وحشی این است که آن را در یک گلدان بکارید. گلدان باید حداقل 3 فوت (1 متر) عرض و 5 فوت (1.5 متر) طول داشته باشد، اما اگر می خواهید یک دیوار ضخیم از بامبو داشته باشید می توانید آن را عریض تر و طولانی تر کنید . بامبو در یک گلدان کاشته شده احتمالا به ارتفاع کامل نخواهد رسید. اگر شما در یک گلدان بکارید، باید هر 3 تا 5 سال را نیز بامبو را در جای دیگری بکارید یا پیوند دهید تا مطمئن شوید که سالم مانده است.
    •  اگر تصمیم به کاشت درگلدان را دارید، می توانید از همان مسیری که برای کاشت در خاک رفته اید، پیروی کنید  فقط مطمئن شوید که هر گیاه را در مرکز گلدان قرار داده شده است.
     
 

بخش 3

موقعیت بامبو

  1. 1
    گیاهان بامبو را 3 تا 5 فوت (1 تا 1.5 متر) فاصله از هم بکارید. اگر فاصله ای کمتر از 3 فوت باشد،باعث کاهش ارتفاع نهایی گیاه می شود. گیاهان بامبو که با فاصله 6 تا 8 فوت (2 تا 2.5 متر) از هم کاشته شده اند، چند سال بیشتر طول می کشد تا به رشد کامل برسد.
     
  2. Image titled Plant a Running Bamboo Step 9
    2
    چاله ای کم عمق تر از   گلدان حفر کنید و بامبو را در آن قرار دهید. بهترین زمان برای رشد بامبو وحشی زمانی است که آن را در چند اینچی (4 تا 6 سانتی متر) خاک بکاریم. چاله را کمی عریض تر و چند اینچ عمیق ترحفر کنید.
     
  3. 3
    چاله را خیش بکشید تا مواد طبیعی به عمق خاک برود. شما می توانید از خاک مرغوب، چیپس چوب، یا کمپوست استفاده کنید، زیرا بامبو در بسیاری از انواع مواد طبیعی  به خوبی رشد می کند. خیش کشیدن این مواد در  چاله باعث می شود تا گیاه زهکشی مناسب داشته و بتواند به خوبی  ریشه کند.[10]
    • شما باید فقط با یک اینچ(2.5 سانتی متر) مواد طبیعی چاله را بپوشانید .
     
  4. Image titled Plant a Running Bamboo Step 10
    4
    برای کاشت چاله را مرطوب کنید. بامبو  برای رشد خوب نیاز به کمی آب دارد، بنابراین ابتدا چاله را مرطوب کنید و  مطمئن باشید که گیاه سریع تر رشد می کند. در چاله مقدار زیادی آب نریزید تا گل آلود شود اما خاک باید کاملا خیس شود.
     
  5. 5
    بامبو را در چاله قرار دهید. ریزوم  باید به صورت افقی در مرکز چاله، چند اینچ (6 تا 8 سانتی متر) زیر سطح زمین قرار گیرد. سپس ریزوم را تا بالای چاله به نرمی بپوشانید. اطمینان حاصل کنید که خاک  اطراف ریزوم قرار دارد و آن را کاملا پوشانده است.[11]
    • بامبو در خاک نرم عالی رشد می کند، پس همان طور که خاک دیگر گیاهان را سفت می کنید، خاک بامبو را سفت نکنید.
     
  6. 6
    خاک را با مالچ  بپوشانید. شما باید مالچ را به اندازه 2اینچ  یا بیشتر (5 سانتیمتر یا بیشتر) پخش کنید، زیرا به تجزیه خاک کمک می کند. مواد مغذی منتشر شده در فرایند تجزیه کمک می کنند تا بامبو به سرعت رشد کند.[12]
    • تا زمانی که از مالچ طبیعی استفاده می کنید، مهم نیست چه نوع مالچی استفاده می کنید.
     
 

بخش 4

مراقبت پس از کاشت بامبو

  1. 1
    بامبو را زود به زود آبیاری کنید.   در طول زمانیکه بامبو دارد رشد می کند، به آب زیادی نیاز دارد. اگر در آب و هوای ملایم هستید، دو بار  یا بیشتر در هفته گیاه را آبیاری کنید اما اگر در آب و هوای گرم یا بادگیر هستید، بهتر است گیاه را هر روز آبیاری کنید. در هر بار آبیاری خاک اطراف گیاه را خیس کنید.
    • اگر خاک بامبو  قهوه ای رنگ یا خشک شد به این معناست که گیاه آب کافی دریافت نمی کند .
     
  2. 2
    به برگ های ریخته دست نزنید. گیاهان بامبو در طول پاییز  برگ های خود را از دست می دهند، زمانی که آنها زرد می شوند، به زمین می افتند. این برگ ها را جمع نکنید آنها در نهایت در خاک تجزیه می شوند و منبع مواد مغذی برای بامبو ایجاد می کنند.[14]
     
  3. 3
    لبه های بامبو راهرس کنید یا بچینید. اگر شما بامبوهایتان را در نزدیکی زمین چمن خود کاشته اید، حتما لبه های اطراف منطقه کاشت بامبو را بطور مکرر هرس کنید.هرس مکرر از رفتن ساقه زیر زمینی به چمن جلوگیری می کند. اگر حصار در اطراف بامبو دارید، آن را به طور منظم در فصل بهار بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که ساقه های زیر زمینی رشد نمی کنند. اگر آنها رشد می کنند، شما می توانید آنها را با قیچی هرس، هموار کنید.[15]
     
  4. 4
    بامبو ها راجدا کرده و پیوند بزنید. اگر بامبو در خارج از محدوده رشد کرد، شما می توانید آن را از خاک بیرون بکشید و در محدوده پرورش بامبو بکارید. تنها در صورتی می توانید این کار را انجام دهید که گیاه بزرگ تر از یک سال باشد.[16]
    • هر تعداد بامبو یی که می خواهیدبردارید را انتخاب کنید، سپس خاک را آنقدر حفر کنید تا به ساقه زیر زمینی گیاه برسید.
    • با یک بیل تیز ضربه بزنید تا ساقه زیر زمینی بشکند. شما می توانید روی ساقه زیر زمینی مقداری آب بریزید تا راحت تر بشکند.
    •  بخش جدا شده  ی بامبو را با دست های خود بیرون بکشید و آن را ازچاله بیرون آورید. خاک را دوباره داخل چاله بریزیدو اگر بامبو دیگری دراین حفره بود، حتما آن منقطه آبیاری کنید. سپس بامبویی که را کندید را جای جدیدش قرار دهیدو دستورالعمل فوق را دوباره انجام دهید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان