به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش پرورش بامبو

مراحل مراحل نحوه پروش بامبو

شامل سه بخش:آماده سازیکاشتمراقبت روزانه و بلند مدت

بامبو می تواند یک گیاه مقاوم باشد به خصوص اگر شرایط آب و هوایی خیلی گرم یا خیلی سرد باشد، همچنین نسبتاَ ارزان است و حال و هوای خاصی به حیاطتان می دهد. اگر شما علاقه مند به پرورش بامبو هستید،  اینجا چیزی برای شما دارد.

 

بخش 1

آماده سازی

  1. Image titled Grow Bamboo Step 1
    1
    تفاوت بین سه نوع عمده بامبو را بدانید. بامبو ها نوعا با عنوان های بامبو کلاسیک،  بامبو وحشی یا نی طبقه بندی می شود.
    • سالهاست که نی ندراتاََ کاشته می شود، بنابراین، شما می توانید به جای آن بامبو کلاسیک یا بامبو وحشی بکارید.
    •  بامبو وحشی، گیاهی متجاوز است و می تواند  ریشه زیر زمینی اش در دیگر مناطق کاشت گسترش دهد.
    • بامبو کلاسیک در دسته هایی خیلی نزدیک به هم دیگر رشد می کند و خیلی سریع در یک منطقه بزرگ پخش می شود.
     
  2. Image titled Grow Bamboo Step 2
    2
    با توجه با به آب و هوا منطقه تان بهترین نوع بامبو را انتخاب کنید. بیشتر انواع بامبو شرایط خوبی در آب و هوای استوایی دارند، اما اگر شما در در جای سردتری زندگی می کنید، می توانید انواع مقاوم تری را با موفقیت پرورش دهید.
    • اگر شما در مناطق گرمتر و مقاوم تر مانند منطقه های 7 تا10 زندگی می کنید، چند گزینه خوب برای انتخاب مانند : آلفونسکا، بورینبا بولیانا یا فیلوستکس نایگا، در اختیار دارید. دو بامبو اولی بامبو  کلامپ و مورد آخر بامبو وحشی است.
    • برای مناطقی که کمی خنک تر اند، مانند منطقه های 5 و 6، بهتر است از بامبو های فارجیزیا دراکوفالا "روفا" یا نوع وحشی بامبو فلیوبلاستس وریدیسترایتس، استفاده کنید.
     
  3. Image titled Grow Bamboo Step 3
    3
    بهترین نقطه در حیاط خود را انتخاب کنید. بامبو به مقدار زیادی نور خورشید نیاز دارد، پس شما باید بامبو هایتان در جایی بکارید که در روز بیش از 8 ساعت نور آفتاب دریافت می کند. توجه داشته باشید که برخی از گونه های گرمسیری در گرم ترین زمان  روز نیاز به سایه ندارند.
    • سایه می تواند در زمستان بسیار مهم باشد. ترکیبی از سرما و نور مستقیم خورشید می تواند گیاه را سریعا خشک می کند. بنابراین اگر شما در جایی زندگی می کنید که در زمستان هوا بسیار سرد می شود، بهتر است جایی ر ا برای کاشت انتخاب کنید که در طول روز به جای دریافت نور مستقیم خورشید، قدری سایه ای باشد.
     
  4. Image titled Grow Bamboo Step 4
    4
    خاک را اصلاح کنید. بامبو در انواع خاک می تواند به خوبی رشد کند ولی در خاک گلدان و مارل(ترکیبی از خاک رس، شن و خاک آهک) بهترین شرایط را دارد. با اصلاح خاک قبل کاشت، شانس خود را افزایش دهید.
    • برای تاَمین مواد مغذی مورد نیاز خاک، به خاک کود یا کمپوست پوسیده بیافزایید. در حالت ایده آل، کمپوست باید در جایی ریخته شود که زیر قلمه باشد و ریشه روی آن قرار گیرد.
    • خاک گلدان ترکیبی از 5 نوع خاک است که شامل دو بخش شن، دو بخش سیلت و یک بخش خاک رس است.
    • از استفاده از خاک هایی که در آن سنگ ریزه وجود دارد یا خاک های چسبنده و نفوذ ناپذیر (توسط آب)، اجتناب کنید.
     
  5. Image titled Grow Bamboo Step 5
    5
    برای مقابله با باد، گیاه را آماده کنید. بامبو  ریشه ای سطحی دارد و بسیار سریع رشد می کند و به ارتفاع زیادی می رسد، در نتیجه، بامبو به آسانی به وسیله باد های قوی آسیب می بیند. برای جلوگیری از این اتفاق، شما به یک حصار نیاز خواهید داشت.
    • ساده ترین راه برای حفاظت از بامبو  این است که آنها را در  میان باغ  یا درختان بکارید. در غیر این صورت،ممکن است شما نیاز به ساخت حصار در اطراف منطقه دارید.
     
  6. Image titled Grow Bamboo Step 6
    6
    از گسترش بامبو جلوگیری کنید. اگر شما بامبو وحشی کاشتید، برای جلوگیری از گسترش بامبو به سایر قسمت های حیاطتان می توانید حصار بسازید.
    • پس از تعیین محدوده ای که می خواهید بامبو را در آن بکارید، حصار هایی در از جنس فلز یا بتون در اطراف محدوده نصب کنید. این حصار  باید در عمق 3 یا 4 پایی (0.9 یا1.2 متر) زمین، قرار گیرند.
     
 

بخش 2

آموزش کاشت

  1. Image titled Grow Bamboo Step 7
    1
    در طول بهار، گیاه را بکارید. بامبو به سرعت رشد می کند و نیاز دارد در هوای نسبتاَ گرم به دور یخ زدگی قرار گیرند. پس از آخرین موج هوای سرد بذر بپاشید تا به بهترین نتیجه دست یابید.
    • اگر شما کاشت بامبو را از کاشت بذر می خواهید شروع کنید، باید کارتان در اول اول بهار شروع کنید تا گیاه زمان کافی برای آماده شدن برای تابستان را داشته باشد. اگر شما از قلمه استفاده می کنید، هر زمانی از بهار برای شما مناسب است.
    • شما باید از کاشت بامبو در پاییز اجتناب کنید، به خصوص اگر در آب و هوای سردتری زندگی کنید، چون گیاه به زمان نیاز دارد تا قبل از فرا رسیدن سرما و بادها خشک زمستان، سخت شود.
    • برعکس، اگر شما در آب و هوای خیلی  گرم زندگی می کنید، به طور ی که معمولاَ دمای هوا به درجه حرارتی بالاتر از 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) می رسد، شما باید بامبو را در اوایل بهار یا پاییز بکارید تا قلمه های تازه کاشته شده ازتحمل گرما شدید آفتاب اجتناب کنند.
     
  2. Image titled Grow Bamboo Step 8
    2
    بذرها را آماده کنید. بذر بامبو نیاز دارد تمیز و برای 1 تا 2 ساعت در آفتاب خشک شود. پس از آن، دانه ها را در آب تمیز بشویید تا از خواب بیدار شوند. دانه ها را 6 تا 12 ساعت خیس دهید.
    • 10تا 20 دقیقه قبل کشت، بذر ها را در آب خارج کنید.
     
  3. Image titled Grow Bamboo Step 9
    3
    بذر ها را در سینی نشاء بکارید. اگر می خواهید پرورش بامبو را با کاشت بذر شروع کنید، با کاشت آنها در پالت های پلاستیکی نتیجه بهتری می گیرید.
    •  گلدان را با  ترکیبی شامل 8 قسمت روخاک، 1 قسمت خاکستر و 1 قسمت چیپس های چوبی مرغوب یا سبوس برنج، پر کنید. مخلوط را از غربال بگذرانید تا سنگ و سایر بقایا از خاک جدار شود.
    • هنگام پر کردن ظرف، اجازه دهید خاک سست باشد و آن را زیاد سفت نکنید.
    •  سوراخ های کوچکی به عمق 1 تا 2 اینچ (2.5 تا 5 سانتیمتر) در مرکز هر گلدان ایجاد کنید. در هر سوراخ یک دانه قرار دهید و دانه ها را به آرامی با خاک اضافی بپوشانید.
    • فوراَ خاک را مرطوب کنید. اجازه دهید بذر در جایی رشد کند که قدری سایه گیر باشد.
     
  4. Image titled Grow Bamboo Step 10
    4
    3 تا 4 ماه بعد گیاه را از گلدان خارج نکنید. با وجودی که بامبو های بالغ به سرعت رشد می کنند، در مراحل پایین تر، قبل تر از این زمان، بیشتر گونه به اندازه کافی قوی نیستند تا تغییر محیط کشت را تحمل کنند. دانه ها  را در گلدان های کوچک یا کیسه های پلاستیکی، در خاکی که ترکیبی از دو قسمت کود، سه قسمت خاک و یک بخش شن است، به صورت جداگانه بکارید.
    • دانه های بامبو معمولا بعد از 10 تا 25 روز جوانه زنی می کنند و در ابتدا برگ های گیاه بسیار شکننده است.
    •  سه تا چهار ماه طول می کشد تا ریشه یا ساقه بذر رشد کند  تا بتواند جوانه جدیدی بسازد. در این نقطه زمانی می توان بامبو در جای دیگری کاشت.
    • توجه داشته باشید که اگر برای پروش بامبو به جای استفاده از قلمه از بذر استفاده می کنید، این ها دستورالعمل هایی است که باید به آن توجه کنید.
     
  5. Image titled Grow Bamboo Step 11
    5
    وقتی بامبو ها را در حیاطتان می کارید، بین هر بامبو 3 تا 5 فوت (1 تا 1 1/2 متر) فاصله قرار دهید. اگر شما می خواهید در نهایت، نمایی متراکم از بامبو، داشته باشید، برای این کار شما باید قلمه ها را قدری زود تر و با فاصله بکارید.
    •  وقتی گیاهان به ارتفاع 16 تا 20 اینچ (40 تا 50 سانتیمتر) رسیدند، شما باید آن ها را در حیاطتان بکارید. آنها را از گلدانهای خود و کیسه های پلاستیکی جدا کنید و آنها را به طور مستقیم در زمین بکارید.
    •  چاله ای که برای کاشت بامبو انتخاب کرده اید، باید دو برابر بزرگ تر از ریشه بامبو باشد.
    •  اگر بامبو کلاسیک دارید می توانید در عمق 1 تا 2 فوت (5/30 تا 61 سانتیمتر)  بکارید؛ چون بامبو کلاسیک خود را مانند بامبو وحشی پخش نمی کند.
    •  توجه داشته باشید که بامبو کلاسیک سالانه 1 تا 2 فوت (5/30 تا 61 سانتی متر) رشد می کند در حالی بامبو وحشی 3 تا 5 فوت (0.9 تا 1.5 متر) سالانه رشد می کند و تقریباَ به همین اندازه گسترش می یابد.
     
 

بخش 3

آموزش مراقبت روزانه و بلند مدت

  1. Image titled Grow Bamboo Step 12
    1
    بامبو را مرتباَ آبیاری کنید. بیشتر گونه های بامبو باید مرتباَ آبیاری شوند ولی اجازه ندهید ریشه بامبو برای طولانی مدت در آب قرار گیرد.
    • اگر در آب و هوای خشک زندگی می کنیدباید بذر و قلمه بامبو به صورت روزانه آبیاری کنید.
    •  پس از اینکه بامبو در حیاطتان مستقر شد، اگر در آب و هوای ملایم زندگی می کنید دوبار در هفته و اگر در آب و هوای  گرم و بادگیر زندگی می کنید چهار بار در هفته، گیاه را آبیاری کنید.
     
  2. Image titled Grow Bamboo Step 13
    2
    مالچ پخش کنید. مالچ ارگانیک کمک می کند تا بامبو تحت کنترل رشد کند و در برابر تهدیدات بالقوه محافظت کند.
    •  مالچ چمن خرد شده یکی از بهترین گزینه هاست زیرا غنی از نیتروژن و سیلیس است. کمپوست و یونجه و سایر انواع دیگر مالچ ارگانیک یا دست دوم هم مناسب است.
     
  3. Image titled Grow Bamboo Step 14
    3
    در زمستان از بامبو هایتان محافظت کنید.  بامبو گیاهی برای آب و هوای گرم است، بنابراین شما باید در زمستان بیش از پیش مراقب گیاهتان باشید تا ریشه گیاه یخ نزند.
    •  برای محافظت از ریشه در دمای پایین، یک لایه ضخیم از مالچ بیافزایید.
    •  اگر با دما پایین یا باد های تند رو به رو شدید، شما می توانید برای محافظت از گیاهتان حصار موقت بسازید.
    •  اگر به نظر رسید که گیاه خشک شده است یا به رنگ نقره ای در آمد، به این معناست که سرما به گیاه آسیب زده است.
     
  4. Image titled Grow Bamboo Step 15
    4
    از کود با درصد نیتروژن بالا استفاده کنید. معمولا کود ارگانیک با درصد بالای نیتروژن توصیه می شود چون نیتروژن سبب رشد قوی تر و رشد گیاهان سبز می شود و کود با درصد بالای نیتروژن مناسب ترین گزینه است.
    • کوددهی باید یکبار در اوایل بهار و بار دوم در تابستان باشد. این برنامه با فصول اصلی رشد بامبو تنظیم شده است.
    •  اگر از بامبو آب و هوای معتدل استفاده می کنید، می توانید به گیاهتان به صورت ماهانه در بهار، تابستان و اوایل پاییز کود دهید.
     
  5. Image titled Grow Bamboo Step 16
    5
    در صورت نیاز می توانید شاخه های نحیف را هرس کنید. همین طور که بامبو رشد می کند،  ممکن است لازم شود برای محافظت ساقه از وزن زیاد یا حفظ مواد غذایی، گیاه را هرس کنید.
    •  اگر شما می خواهید که گسترش بامبو وحشی را کنترل کنید و نمی خواهید حصار زیر زمینی نصب کنید، شاخه های هرس شده را در جاهایی که نمی خواهید بامبو در آنجا رشد کند، بریزید.
    • سالی یک بار شاخه های پیر و خراب را حذف کنید. برای دادن ظاهری مرتب به بامبو پشت آن ها را هرس کنید.
    • اگر دقیقاََ بالای یک برآمدگی را ببرید، دوباره از همان محل رشد می کند.
     
  6. Image titled Grow Bamboo Step 17
    6
    از بامبو در برابر آفات و بیماری ها محافظت کنید. بامبو در برابر بسیاری از بیماری ها مقاوم است پس، تنها پس از اولین بیماری به گیاه آفت کش بزنید.
    • . برخی از انواع بامبو قربانی حشرات، علف هرز و پوسیدگی شوند. با اینحال معمولاَ بامبو های بالغ سخت هستند و کرم پنیر تنها برای شاخه های جوان مشکل زاست.
    •  اگر فکر می کنید آفات یا قارچ تهدیدی برای بامبو به حساب می آید، می توانید گیاهان جوانتان را قرنطینه کنید و قبل از کاشت در محل دیگر، به آن قارچ کش اسپری کنید.
     
  7. Image titled Grow Bamboo Step 18
    7
    بامبو را درو کنید. شاخه های جوان بامبو می توانند به عنوان غذا استفاده شوند بنابراین شما می توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برای اینکار از شاخه های جوان که در چند ماه اول در آمده است، استفاده کنید.
    • بهتر است بامبو تازه مصرف شود اما شما همچنین می توانید آن را منجمد کنید تا در زمان دیگری استفاده کنید.
    • بامبو تازه بافت چرب و طعم شیرینی دارد.
    • بامبو منبع خوبی از فیبر است و به لحاظ مزایای تغذیه تقریبا برابر با پیاز است.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان