به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش پرورش بامبو با بذر

مراحل پرورش بامبو با بذر

اکثر گونه های بامبو تنها یک بار درطول زمانی به طول عمر انسان بذر تولید می کنند ولی بعضی گونه های بامبو در تمام دنیا، هر چند سال یکبار بذر تولید می کنند. بنابراین، شما ممکن است تنها یک یا دو فرصت برای کاشت انواع خاصی از بامبو داشته باشید که این تلاش ارزش به دست آوردن بذر را دارد. اگر فرصتی برای این کار به دست آوردید، در اینجا مراحلی برای بدست آوردن بذر بیشتری  از بامبو وجود دارد.

 

مراحل

  1. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 1
    1
    برای بذر بامبو محفظه کاشت و بستر کشت پیت بخرید یا بسازید. محفظه های برند "جیفی" که می تواند 72بستر کشت پیت را در خود جای دهند و قیمتی در حدود  5 دلار دارند. شمامی توانید آن را از نهالستان ها یا فروشگاه های ابزار باغبانی تهیه کنید.
     
  2. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 2
    2
    یک لایه بستر کشت پیت را در سینی نشاء قرار دهید. یک پارچ آب به جوش آورده و به آرامی بر روی بستر کشت بریزید تا منبسط شود. آب داغ نه تنها به بهتر عمل کردن بستر کشت کمک می کند بلکه آن را استریلیزه می کند و به رشد بهتر گیاه در آن کمک می کند. این مرحله را تا جایی تکرار کنید که تمام سطوح کشت آماده شوند.
     
  3. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 3
    3
    بستر کشت پیت را محفظه قرار دهید. بسته به اینکه چقدر خیس شده اند، ممکن است لازم باشد چند روز اجازه دهید تا کمی خشک شود. سطوح کشت نباید خیس باشد بلکه باید مرطوب باشند.
     
  4. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 4
    4
    بذر هایتان را در دمای 85 درجه فارنهایت (30 درجه سانتیگراد) در مدت 24 ساعت خیس دهید. اطمینان حاصل کنید که آب  خیلی گرم نیست، زیرا درجه حرارت بیش از 105 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) می تواند بذر را از بین ببرد ولی دمای کمتر به بذر آسیب نمی رساند.
     
  5. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 5
    5
    شما می توانید برای باز و ناهموار کردن سطح گلدان از سیخ یا چاپ استیک استفاده کنید.
     
  6. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 6
    6
    در میان هر بستر کشت تنها یک بذر قرار دهید. از آنجا که بذر بامبو نایاب و گران است بهتر است با قرار دادن دو بذر  در گلدان ریسک از دست دادن یکی از بذر ها را نکنید.
     
  7. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 7
    7
    مقدار کمی کود برای تغذیه بذر به سطح خاک بیافزایید. 1/8  تا 1/4 اینچ (2 تا 5سانتی متر) کافی است.
     
  8. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 8
    8
    محفظه را در مکانی که کمی آفتابگیر است، قرار دهید. اگر هوا سرد یا نیمه آفتابی و یا آفتابی باشد، پنجره ای رو به شرق می تواند مناسب باشد. نکته: هر جا که محفظه را قرار می دهید نباید جایی زیر آفتاب مستقیم باشد، چون حتی یک محفظه زیر آفتاب هم می تواند به دمایی برسد که در آن بذر از بین می رود.
     
  9. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 9
    9
    به صورت روزانه محفظه را بررسی کنید چون سطوح کشت پیت می توانند به سرعت رطوبت خود را از دست داده و بذر را از بین ببرند. اشکالی ندارد اگر قبل از جوانه زدن یک یا دوبار قدری خشک شود اما پس از جوانه زدن اگر حتی یک ساعت خشک بودن بستر کشت می تواند جوانه را از بین ببرد. اگر سطوح کشت پیت در حال از دادن رطوبت بودند شما می توانید برای مرطوب کردن آن، آب اسپری کنید. ممکن است برای هر گلدان تنها به اندازه یک سرنگ آب نیاز داشته باشید.
     
  10. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 10
    10
    پس از 10 روز پس از  کاشت ممکن است یک جوانه را مشاهده کنید، اگرچه بیشتر، جوانه زنی پس از حداقل 15 یا 20 روز رخ می دهد. گونه های مختلف دوره های رشد مختلف دارند، پس ناامید نشوید.
     
  11. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 11
    11
    اگر جوانه ای آنقدر رشد کرد که توانست سقف محفظه را لمس کند در زمانی که دیگر بذر ها به تازگی جوانه زده اند، بهتر است برای جلوگیری از بیش از حد گرم شدن و مرگ گیاه،  برگ گیاه را حذف کنید.
     
  12. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 12
    12
    پس از حدود 30 روز، بیشتر دانه هایی که به این شکل در حال رشد هستند، به همین شکل عمل می کنند. همه گیاهانی که جوانه زده اند را در گلدانی به حجم 4 کوارت (یا 4000 میلی لیتر) قرار دهید. بقیه سطوح کشت پیت جوانه نزده را دور نیندازید، چون در چند مرحله بعدبا تغییر موقعیت گیاه، احتمالا جوانه می زند.
     
  13. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 13
    13
    خاک گلدان مرغوب را با نسبت 50% با مالچ پوسته درخت مخلوط کنید. این ترکیب خاک، زهکشی بسیار مناسبی برای گیاه ایجاد می کند.
     
  14. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 14
    14
    کمی از (حداقل 1/2 اینچ یا 1 سانتیمتر) این مخلوط گلدان را داخل گلدان قرار دهید.
     
  15. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 15
    15
    هر جوانه را در یک گلدان قرار دهید. زیر بستر کشت باید حداقل 1/4 اینچ خاک گلدان باشد.
     
  16. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 16
    16
    به اندازه کافی گیاه را آبیاری کنید. از آنجایی که زهکشی گیاه واقعا خوب است، به خاطر بیش از حد آب دادن به گیاه خود را نگران نکنید.
     
  17. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 17
    17
    گلدان را در جایی نیمه آفتاب گیر قرار دهید که در طول روز بیش از چند دقیقه در روز آفتاب مستقیم نمی گیرد. تا اینجای کار را به خوبی پشت سر گذاشته اید. شما احتمالا 10٪ دیگر از آنها را بدون هیچ دلیل ظاهری، از دست خواهید داد، اما بقیه شانس خوبی برای رسیدن به بلوغ خواهند داشت.
     
  18. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 18
    18
    باقی بذر های جوانه نزده را  به صورت جداگانه بر روی  ظرف پلاستیکی قرار دهید. اگر دوست دارید می توانید آنها را برای آینده  انبار کنید ولی این بذر ها کاربرد دیگری برای شما ندارد.
     
  19. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 19
    19
    اگر سینی نشاء شما یک ورقه پلاستیکی قابل جابجایی دارد، آن را بیرون آورید و چندین سوراخ زهکشی را در پایین سینی به وجود آورید.
     
  20. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 20
    20
    همه سطوح کشت پیت را از لایه پلاستیکی جدا کنید. آن ها را با فاصله مساوی در کنار هم به شکلی که بذر بالا باشد، قرار دهید.
     
  21. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 21
    21
    در اطراف سطوح کشت پیت را با خاک گلدانی که قبلاّ آماده کرده اید،  پر کنید وبالای آن را تا حدود 1/4 اینچ (5 میلی متر) را خاک پر کنید.
     
  22. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 22
    22
    سینی را در فضای باز زیر آفتاب قرار دهید و آن را به صورت روزانه بررسی کنید و در صورت نیاز آن را مرطوب کنید ولی مراقب باشد تا خیلی خیس نشود. به علت حذف سقف محفظه گیاه به صورت روزانه به آب بیشتری نیاز دارد. ممکن است آبیاری با آب آشامیدنی به مقداری بیش از حد نرمال به گیاه کمک کند.
     
  23. Image titled Grow Bamboo from Seed Step 23
    23
    امیدوارم که شما یک مجموعه کامل از جوانه ها را ببینید که چند هفته آینده شروع به رشد می کنند. همچنان که این جوانه ها رشد می کنند، برای ادامه مراحل به مرحله 12 بروید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان